SYV
    Hej
    Jag har en fråga angående möjligheten att läsa in och läsa upp betyg från åk 9. Det gäller en elev i åk 9, som haft det jobbigt förra året. Nu går allting mycket bättre och eleven kommer att få en hel del godkända betyg. Sannolikt dock inte tillräckligt för ett teoretiskt program, men antagligen tillräckligt för YP, d.v.s kärnämnena och minst fem-sex till.

    Jag undrar hur det skulle fungera att läsa in de andra betygen för att få ett fullständigt betyg under året efter nian? Utöver att skriva prövningar undrar jag om eleven får man läsa upp, dvs förbättra betyg från nian som är godkända? Eller har eleven sitt E, eller kanske D, för alltid? Anledningen till att jag frågar är att eleven egentligen skulle kunna prestera mycket bättre nu när börjar det lossna.

    Och då känns det lite sorgligt om eleven skulle gå ett yrkesprogram (elevens önskan och mål är ett högskoleförberedande program) bara för att inte kommer ikapp tillräckligt fort för att få ihop ett fullständigt betyg. Eleven är väldigt intresserad av datorspel och det finns ju tekniskt program på LBS som eleven och föräldrar tror skulle kunna passa honom.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Marko,
    följande alternativ ser jag som möjliga i den situationen som du beskriver i din fråga:

    1. omgång - gå om åk9 på grundskolan; om det beslutar "huvudmannen" (i praktiken Rektor på grundskolan eller utbildningsförvaltningens chef); eleven och föräldrarna kan Önska att eleven går om, men beslutet ligger hos "huvudmannen";

    2. den nya utbildningen som kommer finnas från 1 juli 2019 - programinriktat val: gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IM/programinriktat-val

    3. göra ansökan i "fri kvot" - Om eleven lyckas på ngt. sätt få ihop till "behörighet" på antal godkända betyg i de rätta ämnena; det är Behöriga med lägre betyg men som bedöms ha potencial för att få högre betyg, som kan av rektor på den mottagande skolan kan anta förbi elever med högre betyg, men eftersom det är frivilligt för den mottagande skolan att göra det - händer det extremt sällan; Det tar tid och energi att skriva ihop och i tid lämna in alla "papper" som förklarar varför eleven fick lägre betyg, trots sin kapacitet; och sedan brukar det visa sig att det var i onödan (enligt vad vi vet, är det väldigt få elever, om någon, som tas in den vägen); man kan hos sitt Gymnasientagningskansli fråga hur ofta händer det att någon elev tas in "den vägen";

    4. söka till EE, Dator-och-kommunik.teknik >> - allt fler gymnasieskolor börjar erbjuda "E-sport" eller någon anann profil mot dataspel även på EE. På alla yrkesprogram, även på EE, har eleven rätt att läsa kurser för Grundläggande behörighet till högskola. Nästan alltid kan man på EE läsa även mer matte - dvs matte 2a och ofta även 3b.
    Efter EE - även om eleven ej läst valbara kurser för grundläggande behörighet (dvs svenska upp till nivå 3 och eng 6) kan möjlighet finnas att komma in på ett flertal Yrkeshögskoleutbildningar. Exempel på vilka utbildningar som kan finnas inom yrkeshögskola:

    VR-utvecklare
    nackademin/virtual-reality-utvecklare

    Dataspelsutvecklare
    cm-education-ab/dataspelsutvecklare-3d-grafik-futuregames

    Spelprogrammerare
    the-game-assembly/spelprogrammerare

    Spelgrafiker
    the-game-assembly/spelgrafiker