Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    satta betyg gäller tillsvidare. Att man inte klarade hela utbildningen gör inte att de kursen man klarade "försvinner" eller betygen inte skulle gälla.
    Däremot kan jag inte lova att kurserna inom universitetsbasåren kommer garanterat ge behörighet till utbildningar på andra lärosäten. Saken är den att kurserna inom basåren på universiteten "liknar gymnasiala kurser" men behöver inte vara identiska med gymnasiala kurser med samma namn. Antagningsgrupperna på lärosätena gör bedömning om kurserna inom basåret som man har fått på ett annat lärosäte kan användas för att bekräfta särskild behörighet till utbildningar på deras lärosäte.

    Studie- och yrkesvägledare