Sami
    hej!
    Jag går sista året av natur med inriktning natur.
    Det är så att jag i andra årskursen valde att läsa vidare på mitt språk i ett "steg 2".
    Dessutom har jag läst individuellt val: engelska 7, idrott och hälsa 2 och matte 5.
    Vi har ingen lättåtkomlig syv på vår skola så jag har aldrig riktigt vetat hur jag ska tolka detta.
    Jag vet att jag uppnår 2600p totalt vilket betyder att "den kursen med sämst betyg och som inte är obligatorisk för högskoleprogrammet dras bort i snittbetyget", har jag rätt?
    Iaf så vill jag utnyttja detta då jag har mycket att göra sista veckorna. Vår biologi 2 kurs började nu i sista terminen och jag missade första provet på de 3 första kapitlena så jag har inte börjat på den kursen än. Jag vill hoppa av biologi 2 nu då kursen inte krävs senare på universitetet och då jag ändå inte hade fått mer än E i betyg om jag får gissa.
    Kan jag hoppa av denna kursen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sami!

    En kurs Biologi 2 är en inriktningskurs på inriktningen "naturvetenskap" och med det är en Obligatorisk kurs. Betyg i den kursen bör finnas i ditt Examensbevis. Även F är betyg och med F i biologi 2 (om du för övrigt uppfyller kraven för gymnasieexamen) kan du få examensbevis och med de grundläggande behörighet till högskolestudier.

    Du kan i den generella programplanen för Naturvetenskapsprogrammet här>>> se vilka kurser som är obligatoriska på Naturvetenskapsprogrammet. Samtliga kurser inom en av inriktningar bör finnas med i Examensbeviset.

    Om du kommer att få betyg i Geografi 1 och i Samhällskunskap 2 - kanske kan man "låtsas" att du läste den andra inriktningen på NA. Men om du inte kommer få betyg i Geo1 och Sam2, då går inte det - och i så fall måste du få betyg i biologi 2.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare

    Om du får Studiebevis på gymnasiet, tar du det till komvux och kan få Examensbevis från komvux. Du blir då "försenad" i minst en termin, kan man säga... då du ska kunna söka till högskola tidigast till våren 2017.

    På komvux är det andra regler, för att det är en annan skolform. På komvux räcker det med 2400 poäng och på gymasiet måste du ha 2500 poäng och det är inte lika strikt på komvux, vilka kurser som måste ingå i Examensbeviset (därför att på komvux har man inte alla de olika programmen, utan läser mot ett "högskoleförberedande examen"). Komvux kräver oftast att du läser minst en kurs hos dem för att de ska kunna utfärda Examensbevis.

    Det du skriver om särskild behörighet - att biologi 2 inte krävs för just "din högskoleutbildning", är sant, men för att få Grundläggande behörighet (vilket alltid krävs för alla högskoleutbildningar) behöver du Examensbevis. Och just Examensbevis kan du inte få på gymnasiet om du läser NA, inriktning Naturkunskap och inte har betyg i Biologi 2. Däremot med F i Bio2 kan du få examensbevis. Eftersom Biologi 2 är just inriktningskurs, kan den inte bli markerad som U-kurs (utökad) och därför kommer just betyget i Bio2 räknas in i ditt jämförelsetal.

    Du får fråga SYV på din gymnasieskola, men om skola förljer reglerna, kan inte skola sätta en inriktningskurs som en U-kurs, för det går emot reglerna.

    • : Hej och tack för svaret!
    • : Men ifall jag uppfyller 2500 poäng och har grundläggande behörighet + uppfyller programmets särskilda behörighet på universitetet så måste jag väl kunna börja där? Månniskor som läser upp deras studier på komvux behöver väl inte läsa Biologi2 om inte den universitetet kräver det?
    • : och är det sant som jag säger, att ett betyg kommer räknas bort om jag uppfyller 2600p? Kan det sämsta betyget bland alla betyg som inte tillhör behörigheterna för ett program isåfall räknas bort eller krävs det att det inte är en inriktningskurs? tack
    • : syftar på ifall ett F i biologi 2 isåfall kan räknas bort så det inte påverkar mitt snittbetyg.
    • Milla : Jag kommer nu utöka mitt tidigare svar till dig.
    • : Tack för svaret. Då gissar jag att matte 5 istället kan sättas som en U-kurs då jag får ett D i den kursen?
    • Milla : Enligt reglerna skrivs det i elevens Studieplan - innan en kurs påbörjas, att den kursen "kommer att läsas som utökad kurs". Se i din studieplan vilken kurs som är inskriven som U-kurs.
    • : just nu står idrott 2 som utökad, där jag får A, kan jag ändra detta till matte 5?
    • : min skola har inte alls informerat mig om detta i förväg
    • Milla : Om din skola följer reglerna, då kan de inte retroaktivt ändra i studieplanen. Det går emot reglerna. Det är dåligt att du inte fick info som du känner att du behövde ha. Vad tycker du vi på Fråga SYV kan hjälpa dig med? Vi är informationstjänst. Vi ger dig information. Vi kan inte göra så mycket mer än att berätta för dig vad som gäller.
    • Milla : Själv kan du inte ändra ... Examensbevis undertecknas av Rektor, som med sin underskrift bekräftar att allt gick rätt till. Det är SYV och Studieadministratör som förbereder Examensbevis till Rektor för påskrift. Prata med SYV på ditt program. Dina argument är att du inte fick info om vad som gäller och om du skulle ha fått info ... skulle du kanske inte ens läst U-kurs. Vi hoppas det hjälper. Jag lovar att hålla tummarna för dig!
    • : För jag har läst att man ska gynnas automatiskt när ens meritvärde räknas. Om min matte 5 kurs är utökat så räknas visserligen matte 5 betyget med, då jag vill erhålla kursens meritpoäng, men då kan mitt betyg i idrott 2 (A) höja snittbetyget. Väljs idrott 2 som utökat sänks jag istället. Men det finns inget att göra åt detta alltså?
    • Milla : Man gynnas "automatiskt" när det finns valmöjlighet att räkna in eller inte räkna in vissa betyg... men i fall med U-kurser är reglerna mycket tydliga. Antagning.se som kommer att räkna på dina betyg ifrågasätter inte vilken kurs som är markerat med U, utan de tittar bara på om den U-kurs krävs för särskild behörighet eller om den ger Meritpoäng. Om svar är Nej, då räknas inte det betyget in. Punkt och slut. Här finns det inget att diskutera. Du skulle gynnas, precis som du skriver själv, om idrott2 ingick som en vanlig kurs, inte som U-kurs, i ditt examensbevis. Om din skola kommer ändra i efterhand, kan inte jag svara på. Du får fråga SYV och rektor på ditt program. Enligt reglerna, så tyvärr, kan de (och t o m bör) svara Nej till dig.
    • : okej det verkar väldigt oprofessionellt av dem. jag får ta ett snack med min syv. tack för all hjälp! uppskattas verkligen
    • Milla : Det kan dock vara så att din skola inte kan ändra, även om skulle velat... t.ex måste du ha tillräckligt antal poäng inom Programfördjupning och det är inte "vilka som helst" kurser utan bara de från listan av Programfördjupande på NA som får just vara programfördjupande på NA. Idrott2 skulle i så fall kunna vara kurs inom Individuellt val, men då måste en annan kurs som du idag har som Individ.val - bli programfördjupande och frågan är om den finns med på Skolverkets lista för programfördjupande på NA?
    • : kurserna utöver standard na-na är matte 5, engelska 7, idrott 2, en andra kurs utöver första i moderna språk. Jag läser dock nu i min studieplan att Ma5 och naturvetenskaplig specialisering är mina kurser (200p) i programfördjupning.
    • : idrott 2 och eng 7 är individuella val enligt studieplanen
    • : Såhär svarade vår syv: Hej Sami, Matematik 5 är en meritpoängskurs och kan därför inte räknas bort, och med i ditt programgemensamma utbud.
    • : men matte 5 är väl inte programgemensamt? Bara matte 1c, 2c, 3c och matte 4 väl?
    • Milla : Jag tror din SYV menar att eftersom Matte 5 ger meritpoäng, kommer betyg i matte 5 räknas in i ditt jämförelsetal även om den kursen skulle bli markerad som U-kurs (och på så sätt inta kan räknas bort - från ditt jämförelsetal, alltså) - det är det jag tror hen menar. :)
    • Milla : Programgemensamma mattekurser på Naturvetenskapsprogrammet är Matte 1c, 2c och 3c och Matte 4 är inriktningskurs på inriktningen "naturvetenskap". På så sätt är kurserna matte 1-4 obligatoriska för dig som läser Na, natur - och måste därför finnas med som "vanliga kurser", inte som U-kurser i ditt examensbevis.
    • : Och eftersom att jag får meritpoäng för matte 5 så kan inte kursen bli en u-kurs? för fastän betyget inte räknas bort så gör inte det något om det betyder att mitt idrott 2 betyg inte kastas bort
    • Milla : Vi på fråga SYV har ingen möjlighet att påverka hur utformningen av ditt Examensbevis blir. Vi kan ge dig information om vilka regler som finns. Du får gärna visa våra svar till SYV på din skola (och till rektor också om du vill). Jag kan inte bestämma hur ditt examensbevis kommer att se ut. Det gör rektor på ditt program i samråd med SYV. Om din skola förljer reglerna, så är det redan på förhand bestämt (innan du påbörjade en U_kurs) hur ditt examensbevis kommer att se ut.
    • : Men angående att jag inte kan hoppa av biologi 2: hur kommer ett F i biologi 2 se ut när jag söker ett universitet som inte kräver kursen?
    • Julia : F i Examensbeviset sänker jämförelsetal. Du kommer att ha lägre konkurrenskraft i dina betyg.
    Läs alla kommentarer