Sofia

    .

    • Anna : Kort svar: det är inte säkert att komma in på folkhöskola och det kommer i så fall bli från hösten 2020 och i bästa fall skulle du kunna få Omdöme från en folkhögskola till sommaren 2021, men kanske först till sommaren 2022.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia, har du pratat med kurator och med skolsköterska på din skola?
    Det är jättetråkigt att du har det så jobbigt.

    Ang. byta till en folkhögskola
    Om det vore så väl att man bara kunde "byta"...! Så är det tyvärr inte. På en folkhögskola behöver du komma in på en Allmän kurs. Allmänna kurser är på 3 år, lika lång tid som utbildning på gymnasiet. Men om man har goda förkunskaper kan man, på undantag, bli klar snabbare - snabbast är på ett läsår. Men först måste man komma in. Att man söker garanterar ju inte att man bli antagen. Det är många som söker, men alla kommer inte in.
    Man söker under våren för att komma in (förhoppningsvis komma in) till höstterminen.
    Det är färre antal allmänna kurser som startar på vårterminen, jämfört med höstterminen.
    Mitt förslag är att du söker till de allmänna kurser på folhögskolorna med start vårterminen (från 2 till 13 januari 2020 ligger det ett vanligt datum för start) och ser om du kommer in. Även om du kommer in, kan du svara att du inte vill gå (lämna Återbud).
    Se exempel på en Allmän kurs (på Angereds folkhögskola). Folkhögskolornas gemensam sida är www.folkhogskola.nu

    Får du omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola, söker du med det omdöme i BF-urvalsgrupper, om du söker till högskola sen.
    Har man giltigt högskoleprovsresultat, söker man även i HP-urvalet (och detta kan man göra samtidigt som man söker i BF och/eller i BI och/eller i i BII). Man prövas i alla de olika urvalsgrupper, i vilka man har kvalificerat sig för att söka.