Hejsan123

    Hej, börjar fundera på att hoppa av gymnasiet nu i åk 1 i gymnasiet. Hur gör jag då? Skolan bryr sig inte heller om en så då kan jag lika gärna hoppa av

    • Anna : Berätta gärna mer kring din situation. Varför tror du att skolan inte bryr sig? Vad säger dina vårdnadshavare? Vad tänker du göra om du hoppar av gymnasiet? Har du något jobb på gång?
    • Hejsan123 : Kommer inte kunna ta examen ändå så vrf ska ja gå gymnasiet
    • Julia :

      Även utan examensbevis kan man få jobb inom vårdyrken: undersköterska, personlig assistent, hemtjänstpersonal, vårdbiträde och omsorgsassistent. Ju mer man kan och ju fler betyg man får desto lättare det blir att få jobb. Vad ska du ägna dig åt om du hoppar av gymnasiet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Frida!
    Tråkigt att läsa om att du tycker att skolan inte bryr sig om dig. Berätta mer: vad är det som har hänt?
    Det som gäller i Sverige är att man får jobba från det att man fyller 13 år. Många jobb och yrken är icke-reglerade, alltså får arbetsgivare anställa vem de själva vill - enligt egna bedömningar. Men vår erfarenhet är att det är rätt så svårt att få jobb om man saknar gymnasiekompetens och är under 18 år.
    Om du hoppar av gymnasiet, vad ska du göra? Har du möjlighet att få jobb? Ska du söka till en annan utbildning eller kanske redan sökt till en annan utbildning?
    Folkhögskolorna kan ta in på sina utbildningar (som regel i alla fall) tidigast från den terminen då du fyller 18 år, ej tidigare. Om du fyller år under nästa år, alltså under 2023, då kan du inte under 2022 komma in på en folkhögskoleutbildning (förutom om utbildningsförvaltningen köper plats för dig).
    Utan gymnasieutbildning, utan körkort (för att du är under 18 år och kan ännu ha tagit körkort) och med lite arbetslivserfarenhet är det mycket svårt att få jobb. Vad ska du sysselsätta dig med? Varifrån ska du ha inkomst? Har du någon plan?
    Du får gärna kika på vad vi skriver på https://www.fragasyv.se/info/gymnasieavhopp - info och råd kring gymnasieavhopp.