Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Frida,

    Som studie- och yrkesvägledare vill jag avråda från att hoppa av gymnasiet om man inte har en bra plan för vad man ska göra i stället. Vad kan man göra i stället för att gå på gymnasiet? - Man kan söka jobb, men det är svårt att få jobb utan att ha lärt sig något yrke, utan att ha körkort och när man är under 18år är det även flera begränsningar i vad du som anställd får jobba med, t.ex får du inte jobba nattetid, får inte ha ansvar för pengar eller värdesaker och får inte lyfta tungt (det finns begränsningar på vikt du får lyfta när du t.ex skulle lasta varor). Arbetsgivare är ofta inte så pigga på att anställa ngn under 18år, bl.a pga de begränsningar i arbetstider och arbetsuppgifterna som är lagstadgade + p g a de mycket unga har för lite erfarenhet. Annars så får man börja jobba när man är 13 år men det är väldigt få som har "ett riktigt jobb" innan de fyller 18 år. Med "ett riktigt jobb" menar jag en mer varaktig anställning med lönen som man kan klara sig på. De mycket unga kan få timmar vid behov eller uppdrag att dela ut reklamblad (vilket ger lite pengar men ändå är bra erfarenhet).

    IMA
    Inom gymnasiet finns det bl.a IM:Individuellt alternativ. Du kan försöka bli inskriven där, vilket är inte så lätt för de elever som egentligen bör läsa på ett nationellt program. Du får gärna titta på informationen på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA - det som är fördelaktigt för dig i det fallet är att du kan läsa vissa kurser och komplettera med praktik, eller gå på "helpraktik" eller läsa gymnasiekurser från olika gymnasieprogram. Platserna på IMA är mycket dyra (bl.a p g a stor personaltäthet - det finns färre elever per bl.a varje anställd SYV och kurator) och den utbildningen är egentligen tänkt för elever som pga särskilda omständigheter ej blev behöriga till de nationella programmen men det kan finnas undantag och en behörig elev kan skrivas in på IMA - det beslutar utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd om. Om du blir inskriven på IMA eller på ett annat program, t.ex yrkesintroduktion så har du i grunden rätt till studiehjälpen från CSN men villkoret är att du inte ska skolka.

    Alternativ - folkhögskola?
    Från den terminen under vilken du fyller 18 år kan du börja läsa på en allmän kurs på en folkhögskola. Titta gärna på det alternativet och sök i god tid så att du inte missar ansökningsperioden.

    AF, arbetsförmedlingen
    Fixa praktik på egen hand? - Det är svårt. I så fall kan du gå via Arbetsförmedlingen: skriva in dig i ungdomsgarantin. Någon ersättning kan du inte förvänta dig innan du fyller 18 år (det är i alla fall den info jag har men AF vet mer om det - för att Ungdomsgarantin är AF´s tjänst/program). Det är möjligt att AF kan hjälpa dig att komma in på praktikplats. Genom praktik har du möjlighet att lära dig saker, skaffa kontakter och referenser och förhoppningsvis blir det ett steg på vägen mot en anställning.

    Ta kontakt med en KAA-ansvarig i den kommunen där du är folkbokförd, eller be dina vårdnadshavare göra det. KAA är kommunalt aktivitetsansvar, som omfattar personer mellan 16 och 20 år som inte studerar och inte är inskrivna på AF. KAA-ansvarig  i din kommun känner till de lokala förutsättningar, t.ex om något lämpligt projekt finns som du skulle kunna delta i, eller vilka arbetsgivare som brukar anställa ungdomar under 18år på den orten där du bor.

    Liselotte