Sam

    Hej! Jag går på linjen natur natur i gymnaiset och har gjort det ganska länge nu. Jag känner redan nu efter ungifär en termin att jag inte kommer att klara detta. Jag har helt enkelt inte den orken till det, jag ser inte resultat på den tiden jag lagt ner på mina studier och känner att det här är inget för mig! Så jag pratade med några klasskompisar som känner lika som mig, de funderade på att hoppa av gymnasiet och sedan börja om nästa sommar. Hur fungerar det? Är det något folk gör ofta?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sam,
    du har rätt att söka till ett annat program till nästa höst. Du kommer konkurrera med dina grundskolebetyg, på nytt, om plats på den "nya" utbildningen, alltså den andra utbildningen som du väljer att söka till. Att du det här läsåret läser på gymnasiet, jobbar eller bara sitter hemma och inte har ngn sysselsättning som studier eller jobb, kommer, formellt sett, inte påverka dina chanser att komma in på ett nytt program till hösten (detta för att du konkurrerar med dina grundskolebetyg). Men en stark rekommendation är att du går i skolan eller börjar jobba, om du kan få jobb, i stället för att bli en "hemmasittare" och vänja dig vid "lata dagar" och inte ha någon inkomst under det här kalenderåret. Går du i skolan, så lär du dig förhoppningsvis någonting och du kan också ha några godkända betyg i slutet av läsåret, t.ex om du får godkänt betyg i Idrott och hälsa 1 och/eller i svenska 1, eller i engelska 5 eller i historia, samhällskunskap eller några andra kurser som du läser nu, så slipper du läsa samma kurser igen på det nya programmet.
    Det är bra för dig att veta att du har rätt att fortsätta läsa på ditt nuvarande program även om det skulle bli så att du får alla F i alla kurser - du har ändå rätt att läsa vidare. Givetvis kommer du inte uppfylla kraven för examensbevis i slutet av år3, men går man i skola, "har man ngt att göra", och om du inte skolkar för mycket, har du också rätt till pengar från CSN, studiebidraget (studiehjälpen). Om du hoppar av gymnasiet, förlorar du rätten till studiehjälpen från CSN, rätten till gratis lunch på skoldagarna och även rätten till buss/åk-kortet. Kan du få jobb (vilket är svårt om man är under 18 år och inte kan något yrke) så kan du jobba i stället för att gå i skolan.
    Du får jättegärna kika på info på https://www.fragasyv.se/info/gymnasieavhopp

    Du måste också prata med dina vårdnadshavare. Eftersom du är under 18 år, så är det de som ansvarar för dig ... och jag har svårt att tro att ansvarsfulla vårdnadshavare skulle tycka att det är bra att deras ungdom ej går i skola och ej jobbar. Så, mitt förslag är att du söker till en ny utbildning till nästa höst, men att du under det här kalenderåret fortsätter gå i skola och gör ditt bästa för att lära dig så mycket som möjligt och också få så många godkända betyg som möjligt. Du kan börja söka jobb och skulle det bli så att du får anställning, då ser jag det som en rimlig och bra alternativ att jobba och om du ej kan kombinera jobb med studier, då är det OK att endast jobba: du skaffar dig arbetslivserfarenhet vilket är jättebra att ha!

    För att få fram vad som blir rätt utbildning för dig från nästa höst, gå gärna på många öppna hus och gymnasiemässor, titta på yrken på www.framtid.se (där finns över 2.ooo yrkesbeskrivningar); fundera på att söka i första hand till ett yrkesprogram eller till ngt speciellt program med egna examensmål, se exempel på sådana utbildningar:
    Sjöfart på praktiska-kalmar och på tornstromska-gymnasiet
    Flygteknik på flygteknik-technical-training

    Vad gäller Yrkesprogram, så är det fullt möjligt att inkludera kurser som krävs för behörighet till högskolestudier inom examen från ett yrkesprogram; kika t.ex på FT/transport där elever kan ta flera olika klasser av körkort. Det är dyrt att ta körkort om man ej gör det inom sin gymnasial utbildning. Elever som börjar på yrkesprogrammen hösten 2023 kommer i sin studieplan även ha svenska 2 och 3 och engelska 6 (kurser som krävs för grundläggande behörighet till högskolestudier) och ofta kan man läsa även matte 2a och ibland även 3b på yrkesprogrammen. Annars så går det att läsa kurserna på komvux efter gymnasiet, om man saknar behörighet till "sin" högskoleutbildning.

    • Sam :

      Så du menar att jag går klart detta året i skolan eller hela 1an? Har nemligen en kompis som hoppade av vid jullovet. Och sen om jag får godkännt i eng, sve osv behöver jag inte gå på de lektionerna? Och sedan hur ansöker jag? ansöker jag som jag gjorde innan i nian eller måste jag skriva till skolan jag vill komma in på och reservera en plats?

      Tack så himmla mycket för ditt svar!

    • Anna : Betyget i matematik 1c borde du få tidigare än slutet av läsåret, antar jag men i andra kurser - till sommarlovet. Att en kompis till dig hoppade av gymnasiet betyder inte att hen gjorde det som är bäst för honom/henne, och du behöver inte göra samma misstag som din kompis, tycker jag! :) Att förlora pengarna från CSN, att inte ha "ngt att göra" och vänja sig vid "lata dagar" är inte bra. Man kan, om man har motivation, bedriva framgångsrika självstudier - t.ex finns en mycket bra gratis sida www.matteboken.se, men på så sätt får du inga betyg. Det är också svårt att ha så pass mycket självdisciplin och se till att lära sig mycket nytt varje dag inom "skolämnen"; som "sista utvägen" om man ej under en viss period går i skola, så är självstudier givetvis bättre än att inte studera alls.
    • Anna : Vad gäller komma in på gymnasiet och redan ha godkända betyg i några gymnasiala kurser: om du får godkänt betyg i matematik 1c, behöver du inte läsa matte 1a eller 1b som kommer ingå i ditt nya gymnasieprogram. På samma sätt, om du får godkänt betyg i Idrott och hälsa 1, behöver du inte läsa om samma kurs igen. Du kommer kunna ta betygen från ditt nuvarande program i examensbevis från ett annat program.
    • Sam : Så jag kommer helt enkelt inte vara på de lektionerna? Och om jag får t.ex ett C i betyg i matte 1c, kommer jag inte kunna höja det till t.ex ett B eller ett A?
    • Anna : I examensbevis från alla gymnasieprogram får vilken som helst kurs i matematik 1 (1a eller 1b eller 1c) ingå, även om det är "fel kurs" för det programmet. På så sätt behöver du inte läsa om matte på nivå1 på ett nytt program men du får göra det och du kan då uppnå ännu bättre kunskaper och högre betyg. Matematik 1b är lite enklare/lättare än matematik 1c, och matematik 1a är lite enklare/lättare än matematik 1b, så samma kunskaper kan ge t.ex C i matte 1c men B-betyget i matte 1b eller 1a (på ett ungefär). Du har alla möjligheter genom att först läsa matte 1c, och sedan 1b eller 1a få högt betyg, t.ex A. Det finns flera fördelar i att läsa om samma kurser (om man går om ett år på ett nytt program): man repeterar och får ännu bättre förståelse för ämnet och ofta högre betyg. Har man flera betyg i samma kurs, är det DET HÖGRE betyget som gäller, oavsett vilket betyg man fick först. Så, det går inte att sänka sitt betyg genom att läsa om en kurs. Skulle man nästa gång få lägre betyg, står det högre betyget ändå kvar.
    Läs alla kommentarer