Moa

    Hej! Jag har under 5 månader varit sjukskriven 100% pga depression och ångest. Jag har tappat all studiemotivation och då jag mår lite bättre nu vill jag börja jobba istället. Jag läser Hotell & Turismutbildning, sista året, så det är bara några få månader kvar till studenten. Eftersom att jag har varit hemma så mycket har jag hamnat väldigt långt efter. Jag undrar om det är möjligt att hoppa av, börja jobba och sedan när jag känner mig redo om några/något år eller så, läsa ihop poängen som behövs för att ta en gymnasieexamen? Vilka ställen är då bra att plugga på? Komvux, folkhögskola eller på distans? Jag hade gärna föredragit distans, men kan inte så mycket om något av detta. Tacksam för svar!

    • Milla : Vet du att du kommer få jobb inom kort? Har du arbetslivserfarenhet sedan innan ?
    • : Jag har praktiserat på väldigt många olika arbetsplatser samt haft ett antal sommarjobb. Jag håller för tillfället på att söka jobb.
    • Milla : Var god läs mitt svar, nedan.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej! Mitt råd till dig blir att du får jobb innan du hoppar av skolan. Ännu bättre om du testar jobba i ett par veckor (upp till en månad) och bestämmer sen om du hoppar av skolan.
    Det finns många fördelar på gymnasiet som ej finns när man läser på komvux eller på en folkhögskola.... bl.a gratis läroböcker, lunch och åkkort men också garanti på att få plats på kurserna. På komvux kommer du söka separat till varje kurs och kanske inte kommer in på alla ... det är konkurrens till komvux och till folkhögskolor, går inte på förhand veta om du får studieplats. Både komvux och folkhögskola kan ha distansupplägg men går, som sagt, inte på förhand säga om du får plats.
    Förlängd studiegång och jobba vid sidan av gymnasiet?- fundera över den lösningen...

    Studie- och yrkesvägledare

    Det händer inte så sällan att ungdomar ångrar avhopp från gymnasiet och från det året man fyller 20 år blir det för sent att ångra dig, utan det blir då söka till komvux eller folkhögskola... undgomar blir ofta förvånade att de får bekosta resor till studier, mat under skoldagen och böckerna; de klagar också på att få för lite stöd från personal på komvux... och vill tillbaka till gymnasiet men pga åldern ej kan bli antagna till gymnasiet, de frågar då:”varför har ingen förvarnat mig om att villkoren är så pass mindre fördelaktiga utanför gymnasiet?”

    • : Tack för svaret! Jag är oerhört skoltrött och vill bara ge mig ut i arbetsmarknaden, för att sedan läsa vidare om några år.
    • Milla : Du är myndig och får bestämma själv om du studerar, jobbar eller gör ngt annat. Lycka till!