Angelica
    Jag är en 16 årig tjej som fyller 17 till hösten. Var tvingad till att gå gymnasiet. Visste inte vad jag ville bli och vet ännu inte det. Har lite problem med att gå i skolan då jag mår dåligt och inte alls är motiverad till att gå i skolan. Kan jag göra praktik istället men också få någon typ av lön?

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Angelica!

    Gymnasiet är helt frivilligt, däremot finns det givetvis fmånga fördelar med att gå gymnasiet.
    Går du i gymnasiet nu eller ska du börja till hösten?

    Om du inte vill gå i skolan tycker jag att du ska kontakta den kommunen som du bor i.
    Alla kommuner har ett s.k aktivitetsansvar. De kan hjälpa dig med utbildning eller om det är praktik som du hellre vill göra så bör du kunna få en praktik också.

    Det viktigaste är att du gör något på dagarna så att du inte bara sitter hemma.

    Hälsningar
    Melina, SYV