Hej Jonathan,
    komvux har begränsade resurser och måste prioritera - alla som söker utbildningsplats kan tyvärr inte få den. De som hoppar av påbörjade kurser brukar prioriteras lägre än de som genomför kurser, fast i fall men genomför en kurs och får F-betyget (icke-godkänt) i slutet av kursen också hen prioriteras lägre. Det kan ha stor betydelse varför man hoppade av. Om det finns läkarintyg eller utlåtande från en psykolog eller kurator om att speciell anledning fanns då brukar det bli lättare att få plats på samma kurs igen.
    Ett alternativ som du kan överväga är att försöka lägga upp en pågående kurs under längre tid, så att du läser den långsammare, eller på annat sätt framflytta kurs-slut datumet. På så sätt behöver du inte ansöka om den kursen på nytt och komvux behöver inte betala till utbildningsanordnaren för samma kurs för samma person igen. Komvux köper platserna bl.a hos Hermods som är en privat utbildningsanordnare.
    Om du absolut inte kan studera just nu, då måste du hoppa av, finns inget annat att göra i så fall. Sedan får vi hoppas att du får plats på samma kurs igen, senare, när du kan studera, men det kan inte garanteras. Om du senare inte får plats på samma kurs, då finns alternativet att du skaffar dig kunskaper på egen hand och betyg - genom en prövning (om du hittar var du kan göra prövningen, vilket inte alltid är så lätt).