Anonym frågeställare

    Hej Jag studerar engelska 6 på komvux och har fått mkt bra betyg på uppsatser. Däremot har jag missat mitt nationella prov, fick grov insomnia och tog starka sömntabletter och kunde drf inte vakna. Om jag fortsätter min kurs så kmr jag inte få läsa den igen. Jag undrar om jag kan hoppa av ? Vad råder ni att jag ska göra .

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    tråkigt att du har hälsoproblem och måste ta starka mediciner. Har du kontakt med läkare eller en psykolog? Be i så fall honom/(henne) att skriva ett intyg om din hälsa - det kan bli till stor hjälp om du ska försöka få plats på en komvux-kurs i vilken du ej tidigare fått godkänt betyg trots att du läste den kursen.
    Vidare tänker jag på följande: du nämner det nationella provet och det ligger i slutet av kursen (det är sista provet innan betyget sätts, så brukar det i alla fall vara). Så, du måste vara i slutet av kursen och betyget kanske t o m är satt - har du frågat läraren om det? Uppge när det är kursslut på kursen (datumet), så kanske skulle jag kunna ge dig ett annat (bättre) svar. Eftersom jag tror att du befinner dig i slutet av kursen, då är jag ganska säker på att läraren kommer att sätta betyg på "dig" (på dina kunskaper i kursen). Även om den studerande missade det nationella provet, kan ju hen ändå få ett godkänt betyg; eller så får hen ett icke-godkänt betyg (F är också ett betyg).
    Regeln är den att i fall läraren har "underlag för att sätta ett betyg" så måste hen göra det. Och "fingervisningen" att efter ungefär "halva kursen" så burkar lärare anse att de har underlag för att sätta ett betyg (speciellt om det är betyget F...). Så, om den studerande på komvux hoppar av en kurs senare än när halva kursen har gått, så brukar betyget F sättas på kursen. Jag kan inte vara 100% säker på hur det blir i detta fallet då jag vet alldeles för lite kring din situation.

    Jag tänker annars också på "studiemedelsfråga" - tar du studiemedel från CSN? Även om den studerande tar endast bidragsdelen av studiemedel och ej lånar pengar av CSN, så vill CSN ändå se studieresultat för att kunna bevilja studiemedel nästa gång personen ansöker om det.
    Reglerna säger att så länge den studerande bedriver studierna på samma skola och i samma omfattning som studiemedelsbeslut innehåller så har hen rätt att behålla de pengarna som kommer från CSN och för det behöver man inte uppnå godkända betyg. Men nästa gång man ansöker om studiemedel, då vill CSN se vilka betyg man fick när man senast hade studiemedel (även om det handlar endast om bidragsdelen) och i fall man fick godkända betyg i för få poäng, blir det tyvärr Avslag på ansökan om studiemedel.

    Jag vet, som sagt, alldeles för lite kring din studiesituation.Om du t.ex tänker på att du kommer nog få godkänt betyg (E eller högre) men betyget kanske inte blir så högt som du önskar, så har du rätt att du kommer inte (med stor sannolikhet) få plats på komvux på samma kurs, men det hjälper ju inte att hoppa av mot slutet av kursen för att läraren kommer ändå sätta ett betyg på dig om du har läst minst halva kursen (det är i alla fall vad jag känner till brukar hända).

    Studie- och yrkesvägledare
    • Anonym frågeställare :

       Kursen slutar 26e jan.

      Okej , vad kan man göra efter att man fått betyg ? Kan man göra en prövning och höja det betyget?

    • Milla : Ja, du kan göra en prövning om du vill höja betyget. De som inte är gymnasieelever får göra prövningar i alla de olika svenska städer/kommuner. Du får därför boka dig på prövningen i vilken stad du vill.
    • Milla : Jag tänker också på följande: om du får Godkänt betyg /alltså E eller högre, då blir du ju behörig och för konkurrens om universitetsplats kan du göra högskoleprovet. Avgift för att göra högskoleprovet är numera 550 kr och avgift för en prövning är 500 kr. Att man gör prövning garanterar inte att man får högre betyg än man redan har, man kan t o m få lägre betyg men då gäller den regeln att i fall man har flera betyg i samma kurs gäller det Högre betyget.