Maryam
    Är det dåligt att hoppa av ett program i universitet om man skulle söka igen i framtiden, skulle det påverka antagningen. Att dem inte väljer en för att man hoppat av förrut ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Maryam,

    det är endast i fall man söker via Alternativt urval (vilket sällan är möjligt) som det kan komma upp (vid intervju, till exempel) - att du hoppade av utbildning förut, och i så fall kan det ligga dig "till last", dvs vaa negativt. Men allt som oftast söker man endast "på ett vanligt sätt" (med betyg och resultat av högskoleprovet) och i så fall är det ingen som vet att du hoppade av förut.

    Det förekommer ganska ofta att studerande på högskolenivå hoppar av, byter utbildningar, söker om mm. Du har sedan lika stor chans att komma in på en ny utbildning som en person som aldrig läste på högskolan förut.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA