19 år
    Hej!

    Jag söker till ett universitetsprogram inför höstterminen nu, och undrar hur enkelt det är att hoppa av ett program efter man börjat på det och hur man gör? Vilka blir konsekvenserna? Om man väljer att läsa en kandidatexamen i ett annat ämne genom fristående kurser, kan man då räkna med poäng man läste i programmet man hoppade av från?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej!
    Att studera på ett Universitetet (och på andra utbildningar som är högre än grundskola) är i Sverige frivilligt. Ingen kan tvinga dig fortsätta läsa om du inte vill.
    Problemen som kan uppstå handlar i första hand kring Studiemedel (från CSN). Om du inte tar studiemedel, så är det endast "förlorad arbetsinkomst" som du får under studietiden (jag menar att du kunde jobbat i stället).
    Vad gäller ta in betyg från en icke-avslutad utbildning in i kandidatprogram, som du tänker sätta ihop av fristående kurser, så gäller följande: varje högskola och universitet i Sverige har rätt att bestämma rätt mycket kring examina som de utfärdar. Ofta kan man ta upp till 60 högskolepoäng "fria kurser" in i kandidatexamen. Det måste vara betygen i avslutade Hela kurser (ej delkurser) och betygen måste vara godkända (det kanske känns som en självklarhet att underkända betyg kan man inte ta in i en kandidatexamen men jag skriver det i alla fall - med tanke på att i gymnasieexamen kan man ta ett mindre antal F-poäng, så det är skillnad mot kandidatexamen här: alla poäng som ingår måste vara godkända). För detaljerad information om vilka kurser som du ska kunna ta in i din kandidatexamen vänd dig till studievägledare på den institutionen där du planerar ta ut examen.
    Hur man rent praktiskt "hoppar av" en högskoleutbildning? Man meddelar personal på institutionen att man vill sluta och "kommer överens" om datumet då avhopp ska registreras. Vissa lärosäten vill att man innan avhopp pratar med studievägledare och/eller med kuratorn, men ingen ska kunna tvinga dig göra det - utan du kan egentligen bara sluta delta i undervisningen, så blir du avskriven om ett tag. Det är dock bra att inte vara "försvinna" utan meddela dina avsikter och sköta det på det sättet som det är tänkt - både för din egen skull och för de som ev.kan "hoppa in" och ta din studieplats på programmet.

    Liselotte