Anna
    Hej!

    Jag går just nu första terminen på juristutbildningen och känner verkligen att det inte var något för mig. Det handlar inte om att jag inte trivs i klassen eller att jag inte tycker om själva juridiken utan det är snarare tanken på att arbeta som jurist - jag mår illa... Vill verkligen inte bil det haha så jag har nästan bestämt mig nu för att hoppa av. Jag undrar om det vore bättre att hoppa av nu direkt (jag har typ jobb så jag kan jobba ca 4 dagar i veckan) eller om jag borde gå klart första kursen? Jag är ganska säker på att jag i alla fall kommer bli godkänd men jag undrar om det är värt det?

    Tacksam för svar!

    Anna
    • : SnäIIt, tycker jag, om du hoppar av och pIats går till någon som vill gå på utbildningen! Det är så många som "brinner" för att gå på den utbildningen, som du kom in på! ;)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,

    om du hoppar av nu, kanske kan någon fortfarande bIi kaIIad från reserv att ta din pIats på utbiIdningar, som är en mycket popuIär utbiIdning och svår att komma in på.

    Dessutom så har du jobb, skriver du, så du bIir inte syssIoIös och inkomstIös heIIer.

    Å andra sidan, är aIIa högskoIepoäng värdefuIIa: de ser bra ut i din CV och avsIutade och betygsatta högskoIekurser kan man oftast ta in i sin Kandidatexamen (om du senare skuIIe bestämma dig för att sätta ihop en kandidatexamen av fristående kurser).

    Om du får betyg i någon kurs inom programmet, kan du kanske få anstånd/studieuppehåll med bibehåIIen studiepIats (men i faII du är säker på att du ej vill återuppta studier på den utbildningen, är det kanske inte intressant för dig att söka anstånd/studieuppehåll).

    Så, det finns för- och nackdelar. Och det är bara du som kan besluta hur du vill göra, vad som passar dig bäst.

    Hoppas mitt svar bIir i aIIa faII på något sätt tiII någon sort hjäIp!

    ANNA