Maria

    Hej jag är en tjej som snart ska gå ut åttan. Jag har A i alla ämnen och ligger långt före dem andra i läroböckerna. Jag känner att jag inte får den stimulansen som jag skulle vilja ha trots att jag får andra uppgifter. Jag lär mig väldigt snabbt och jag har exempelvis redan räknat ut gymnasiematten. Jag undrar vad det egentligen är som krävs för att jag skulle kunna hoppa upp en klass, och börja gymnasiet nu istället för nian. Jag umgås redan mestadels med dem som ska börja gymnasiet, så jag känner mig redo även socialt. Jag vet vad jag vill gå för gymnasium och jag tvivlar inte på att jag inte klarar det. Men skulle det vara möjligt att hoppa nian? Mvh Maria

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Maria!
    Till gymnasiet konkurrerar man med "betygspoängen" som räknas ut på betygen i Slutbetyget från grundskolan. Du måste alltså få ut ett Slutbetyg från grundskolan. Som regel, får man ut det dokumentet i slutet av årskurs 9. Om eleven "hoppar över" en årskurs - så brukar man hoppa över årskurs 8.
    Att du har alla A betyg är jättebra. Endast cirka 2 % av eleverna har alla A-betygen i sitt Slutbetyg från Grundskolan.

    Liselotte
    • : Tack för att du tar dig tid att svara. Jag vet att man söker till gymnasiet med slutbetygen från nian, men finns det möjlighet att få dem redan nu. Förslagsvis så skulle jag tänka mig att läsa alla nians kurser på sommarlovet och då göra deras prov för att sedan få börja gymnasiet. Är det möjligt att kunna göra så istället?
    • Anna :

      Det skulle vara otroligt om du lyckades med det! Jag skulle bli mycket förvånad (och glad) om du lyckades. Tyvärr finns det många hinder på vägen, och detta bortsett från att du ska skaffa dig kunskaperna! Vi säger att du har kunskaperna eller skaffar dig de inom kort. Men hur får man betygen? Det är i så fall Särskild prövning i varje ämne som du måste göra. Kostnaden är 500kr per prövningsförsök. Det är ca 8.000 kronor som du skulle behöva betala och detta Om du hittar var du kan göra prövningar, vilket är mycket svårt att hitta. Och nu med Covid-19 kan bli helt omöjligt. De flesta prövningar är inställda pga Covid-19.
      Sedan - om du skulle få betygen och få ut slutbetyg från grundskolan: man ska söka till gymnasiet "i tid" (sista dagen i omvalsperioden) och de som söker senare kan få "någon gymnasieplats" om de har tur. Detta pga reglerna säger att de som söker i tid har företräde (även om de har lägre betyg än hen som söker senare). Du blir då tvungen att acceptera "vilken gymnasieplats som helst" om du får någon, över huvudet taget. Det går inte söka "i tid" om sista ansökningsdag redan har passerad.
      Alltså, ser jag många och stora hinder. Jag skulle inte rekommendera att ge sig in på "den vägen" pga det blir stressigt, dyrt och till 99,99% inte går att "ro i hamn". :(

      Men.. Du och/eller dina vårdnadshavare får gärna kontakta både skolverket och utbildningsförvaltningen i din hemkommun och fråga om vilka lösningar som kanske kan finnas.