gulcin
    Hej. Jag har gått färdigt gymnasiet med godkända betyg fast mitt genomsnitts betyg för psykologi programmet är mycket lågt. Något på 16.

    Jag undrar om man skulle få full poäng på ett högskoleprov skulle man få chansen att komma in på en psykologi utbildning även om gymnasiebetygen är mycket låga?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Ja, du har rätt. Det är precis så som du tror, nämligen att i fall du har fullständiga gymnasiala betyg och har godkända betyg i de kurser som krävs för det högskoleprogrammet som du vill komma in på (ex. till Psykologprogrammet är särskild behörighet - Samhällskunskap 1b och Matematik 2) - och då kan du ha alla E-betyg från gymnasiet, t.ex och det ger jämförelsetal på 10.0... men om du får tillräckligt högt resultat på högskoleprovet, då kan du komma in på psykologiprogrammet i HP-urvalsgruppen - och du behöver ju endast en studieplats, inte flera.

    Vänligen

    Julia syv