perssond

    Hej! En fråga gällande min son. Han började och gick byggprogrammet i 2 år. Hoppade sedan av för att börja naturbruk (började då om i år1) Om han nu vill byta tillbaka igen till Bygg (han gick bara ett läsår på natur), måste han då börja om bygg från år1, eller kan han börja direkt i 3an? Hur går man tillväga, kontakta skolan han gick bygg?

    • Milla : Vilket år fyller din son 20 år, vilket kalender år, alltså?
    • perssond : 2025
    • Milla : Bra, då är han inte för gammal utan kan antas till en ny utbildning på gymnasiet till hösten 2024. Läs mitt svar nedan.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    jag råder er till följande: att din son både lägger ansökan till det önskade gymnasieprogram och skolan via gymnasieantagningen och samtidigt också kontaktar alla de gymnasieskolorna dit han vill "hoppa in" i en pågående utbildning.
    Vid ansökan via gymnasieantagningen konkurrerar eleven med sina grundskolebetyg; ni behöver få inloggning till Hemsidan för gymnasieval och för det behöver ni kontakta gymnasieantagningskansliet; ofta kan en SYV som jobbar på grundskolan eller gymnasieskolan i "rätt kommun" lägga in elevens ansökan på sin "SYV-inloggning";
    kommer man in via konkurrens (på sina grundskolebetyg) kan inte gymnasieskola vägra ta emot. Har eleven godkända betyg från år1 och 2 från samma program och nationell inriktning bör hen bli uppflyttad till år3.
    Kontaktar man gymnasieskolorna, så kan de t.ex svara att de ej har ngn ledig plats. Men även om skolan har en ledig plats kan rektorn ändå svara Nej, vi kan inte ta emot. Men ofta tar skolorna emot en elev, som har möjlighet att uppfylla kraven för examensbevis, om de har ledig plats.
    OBS! missa inte göra ansökan via gymnasieantagningen senast sista dagen i omvalsperioden som ligger senare på våren (olika datum i olika delar av Sverige).

    Studie- och yrkesvägledare