Student som behöver hjälp

    Hej! Jag går för tillfället Mäklarprogrammet och funderar på att byta till psykologprogrammet. För att kunna göra det måste jag höja ganska många betyg från B/C/D till A. Vet inte om jag hellre borde satsa på HP. Känns dock som det är ganska svårt att få minst 1,5 på HP och vet inte vilket val jag borde göra. Vad skulle gå snabbast alternativt smidigast? Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du kan både göra högskoleprovet och också samtidigt försöka hitta möjlighet att göra prövningar. Du behöver inte välja ett sätt utan jag tycker du bör satsa på båda, därför att...
    - ingen vet hur högt resultat från högskoleprovet eller hur högt meritvärde som kommer att ge plats på psykologprogrammet nästa gång då du söker till den utbildningen;
    - jag kan inte på förhand säga hur högt resultat på högskoleprovet du kommer att få;
    - jag kan inte garantera att du hittar var du kan göra prövningar och om du hittar och bokar att du får högre betyg på prövningar än du redan har nu. Bra här är det faktum att i fall du skulle sänka ditt betyg då står ändå det högre betyget kvar. Regeln gäller: att i fall man har flera betyg i samma kurs, gäller det Högre betyget. Så, det är ganska ofarligt att göra prövningar (man kan inte sänka sina betyg den vägen) och det är ganska billigt, 500 kr per försök (kostnad att anordna en prövning är betydligt högre; hen som prövar betala endast en del av kostnaden, resten står prövningsstället för); varför är det svårt att hitta var man kan göra prövning? Jo, många vill göra prövningar och det är lärarbrist + att prövningsstället har råd med endast ett visst antal prövningar (kostnadsfråga).
    Så, det är tyvärr så att många som vill göra prövningar hittar inte var de kan boka prövningstid. De som inte är gymnasieelever får göra prövningar i hela Sverige. du kan därför söka prövningsmöjligheter i hela Sverige men du ska sedan behöva åka till prövningsstället minst 2 ggr per prövning (för två prövningsdelar). För resor och andra omkostnader i samband med prövning står du själv.
    Se om du hittar möjlighet att boka in dig på prövningar. Om du inte lyckas boka in dig på de prövningar du behöver göra, då återstår det alternativet Högskoleprovet. Men jag skulle råda dig göra högskoleprovet i vilket fall. Kostnad för högskoleprovet är lägre än för en prövning och du förlorar inget på att göra högskoleprovet.
    Hänvisningar/lästips:
    https://www.fragasyv.se/info/hogskoleprovet
    https://www.fragasyv.se/info/provning

    Studie- och yrkesvägledare