E

    Hej! Jag har läst ett kandidatprogram på 180 hp men valde att plocka bort 2 kurser och har bytt ut dom med 2 andra fristående kurser utanför det området inom mitt program. Jag undrar kommer det fortfarande synas på examensbeviset att jag har läst 180 hp eller kommer det stå något annat? Sen undrar jag även om detta påverkar huruvida man får jobb, är det något arbetsgivare kollar på?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du har inte uppgett inom vilket område din utbildning ligger. Vad heter kandidatprogrammet som du har läst? Du får gärna ställa dina frågor till studievägledare på din institution. Allmänt gäller: om du får ut Examensbevis (kandidatexamen) då är det bevis på att du har godkända betyg i 180 högskolepoäng (för att man kan inte få ut kandidatexamen med färre godkända högskolepoäng).
    Om huruvida arbetsgivare tittar på kursinnehåll inom examina kan skilja sig från en arbetsgivare till en annan. Olika arbetsgivare tänker olika, prioriterar olika saker och det går därför inte att ge ett generellt svar på hur arbetsgivare agerar i den situationen som du beskriver.

    Studie- och yrkesvägledare