kozzi

    Hej, jag står i kön på ett program på 22;a platsen i reserven i hp kvoten, är det så att jag bara kan komma in om de 21 personerna som står där tackar nej.? Sen har jag en fråga efter urval 2 om folk hoppar av linjen, hur fungerar det då med reserver, kommer man in på hp eller betyg och någon hoppar av linjen eller spelar det roll vad den som har hoppat av linjen kom in på? Eller blir det fördelning typ 1/3 av alla som hoppar av linjen kommer det tilldelas till en hp kvotreserv?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Kozzi!
    du får bäst svar på den typen av frågor av de som jobbar med administration kring antagning till den utbildningen där du står som RESERV. Det är, allmänt sett, väldigt mycket "slump" om hur många som tackar Nej eller hoppar av i början av utbildningar. Det är endast under de några få första veckorna som nya personer kan komma in på utbildningen för att senare blir det för sent. Det är också vanligt att "överintag" görs, alltså några fler sökande antas än vad det egentligen finns plats för (just med tanke på avhopp i början av utbildningen) och i så fall kommer inte nya sökande tas in för att det var planerat för viss avhopp (de antagna var redan för många...). Exakt hur det utbildningen gör som du undrar över, kan jag inte säga någonting om. Jag förstår att du vill veta mer och planera bättre: det viktigt för dig att veta om du kommer in och kan börja studera eller om du tyvärr inte kommer in. Men det är tyvärr så att du nu inte kan påverka. Du sökte och du är behörig, men dina meriter gav dig inte direkt plats på utbildningen, utan du finns i reservkön. Hur reservkön rör sig eller om den rör sig, över huvudet taget, ligger utanför din och vår kontroll. Det du kan och bör göra är att kolla dina meddelanden så att du inte missar om du får frågan om du vill komma in från RESERV + att du även har "Plan B": vad du gör om du inte kommer in på just utbildningen just nu. Sök jobb, sök andra utbildningar! Det går alltid tacka Nej till jobberbjudande och till en studieplats. Det är bra att ha några olika alternativ att välja mellan.
    Jag hoppas du kommer in på din utbildning men kan inte påverka det.
    Vi på FRåGA SYV kommer hålla tummarna för dig! Och du är alltid välkommen att ställa frågor till oss. Vi gör vårt bästa i att besvara alla frågor så bra som möjligt: både snabbt och utförligt.