Esma

    Hej Jag har upptäckt att jag blir lite ”arbetsplatsens Robin Hood” jämt och vill lyfta saker andra inte vågar. Jag vill jobba med rättvisa, psykologi och samtal. Funderar om kanske HR-chef är rätt? Eller personalchef eller vad man nu kallar den som är den folk går till om man har problem, mår dåligt osv osv. Hur blir man det? Kan man läsa distansprogrammet ”ledarskap-kvalitet-förbättring” på Uppsala Universitet tex? Eller kan man läsa på YH?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du jobba med rättvisa, psykologi och samtal då är jobben inom HR inte rätt typ av jobb (detta utifrån vad jag vet om yrken inom HR). Testa själv och gå prata med din HR-chef och se vad för typ av samtal du kommer att få där. Min erfarenhet är att de anställda som mår dåligt "skickas" till företagshälsovården. HR-chefen kan meddela om hur många samtal med psykolog den anställde har rätt till hos företagshälsovården och vilka andra åtgärder som företaget kan köpa in från externa leverantörer. HR-chef eller ngn annan inte HR är ju inte psykologer eller kuratorer (de har inte den kompetensen och de har inte tid att ägna sig åt den typen av samtal).
    På arbetsplatserna i Sverige finns det sällan någon person som "mot lön" ser till att de anställda ska må bra. Jag kan inte ens nämna ngt yrke som skulle syssla med just det... Kontorsvärd/kontorsvärdinna kanske? Men då gör hen allt annat också: från att sitta i receptionen, koka kaffe, skriva anteckningar mm och m.fl - typ "allt-i-allo".
    Du får gärna hitta de personer som jobbar med de arbetsuppgifter som du vill jobba med och fråga vad de har för utbildning.
    Kika gärna på många yrken på www.framtid.se t.ex kan du börja med att titta på yrket HR-administratör

    Studie- och yrkesvägledare