Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    yrken inom HR är i Sverige icke-reglerade; det betyder att arbetsgivare får fritt bestämma med vilken utbildning de anställer. Du kan t.ex titta på hur avsnitt UTBILDNING ser ut i yrkespresentationen HR-specialist>> -- vår erfarenhet är att arbetsgivare värdesätter kunskaper i Arbetsrätt (i första hand) och i Ekonomi (i andra hand) med en kompletterande kurser/kunskaper i konflikthantering, gruppdynamik och dylikt.
    Om huruvida "HR-programmen" kommer på de svenska lärosäten erbjudas på distans, får du se på lärosätenas gemensam webb www.studera.nu och de sökbara utbildningar hittar du på www.antagning.se
    OBS! utbildningsutbud förändras och fastställs i sin helhet först till första dagen i anmälningsperioden (som till våren 2024 blir den 15 september 2023). Se upp för distans med obligatoriska träffar
    Du får gärna samråda med studievägledare på de institutionerna där relevanta utbildningar erbjuds. Om du vill sätta ihop fristående universitetskurser till kandidatexamen, så måste du ha minst 90 högskolepoäng inom ditt huvudämne (3 terminer på heltid) och kandidatkursen med rätt innehåll godkänd; de resterande högskolepoängen upp till 180 hp måste du diskutera med studievägledare på den institutionen där du vill ta ut examen och du kan få olika svar från olika lärosäten (du kan behöva ha ännu 30 hp inom ett närliggande ämne); minst 30 hp (en termin på heltid) borde du kunna ta in vilka kurser som helst (men hör gärna med den institutionen där du vill ta ut kandidatexamen för att, oavsett vad ngn annan säger, så har lärosätet/institutionen sista ordet och de ej godkänner en kurssammansättning så kommer du inte kunna få ut någon examen).
    Det är säkrare att läsa ett program. Läser man mot examen genom fristående kurser finns tyvärr risk att det inte kommer att gå hela vägen fram till målet: du kommer behöva hitta relevanta kurser att söka inför varje ny termin och varje gång du söker till en kurs riskerar du att inte få plats på kursen.
    Du får också gärna kika på en del Yrkeshögskoleutbildningar som på något sätt, mer eller mindre, kan klassas som "HR-utbildningar", t.ex:
    utbildning/yrkeshogskolan-i-molnlycke/lonespecialist
    utbildning/affarshogskolan/lonekonsult-med-digital-kompetens
    utbildning/ihm-business-school/public-bid-manager
    utbildning/tcc-sverige-ab/arbetsmiljöingenjör

    Studie- och yrkesvägledare