Kübra
    Hej!

    Det är så att jag har blivit antagen till statsvetenskap I, och kommer att fortsätta vidare till statsvetenskap II följt av kriminologi I, samtliga vid Stockholms Universitet då jag ligger över snittet för antagningspoängen. Efter ovanstående kurser funderar jag även på att läsa talkommunikation och retorik vid Göteborgs Universitet. Som jag tidigare har nämnt funderar jag även på att läsa juristprogrammet men har dock valt att skjuta upp det då jag vill läsa lite fristående kurser innan det, samt eventuellt utomlands också. Därför har jag ett par frågor jag gärna vill få besvarade då jag är väldigt osäker på vad jag ska studera utomlands:

    Frågor:

    1. Vad händer med mina HP från en utbildning här i Sverige om jag exempelvis vill hoppa av en utbildning? Är de fortfarande kvar?

    2. Jag vill i framtiden gärna jobba som jurist utomlands, t.ex Dubai och därför undrar vilka arbetsmöjligheter det finns som svensk jurist utomlands? Jag funderar på affärsjuridik, familjerätt alternativt internationelln rätt.
    (som tidigare nämnt kommer jag att studera JP efter mina fristående kurser då jag inte vill ta dem samtidigt).

    3. Vilka utbildningar inom samhällsvetenskap / juridik / språk kan man läsa utomlands? Jag funderar på NYC, London eller Paris. Matematik är min svagaste ämne så vill helst inte läsa något inom matematik eller naturvetenskap.

    (Just nu läser jag statsvetenskap I + II vid SU. Följt av kriminologi I samt retorik innan jag börjar på JP, med lite mellanrum mellan månaderna, tex 5 månader. De fristående kurserna + utlandsstudier vill jag helst studera innan JP).

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,

    du frågar:
    1. Vad händer med mina HP från en utbildning här i Sverige om jag exempelvis vill hoppa av en utbildning? Är de fortfarande kvar? - Mitt svar: kurser i vilka man fick godkända betyg finns kvar, satta betyg gäller tillsvidare.
    ***
    2. Jag vill i framtiden gärna jobba som jurist utomlands, t.ex Dubai och därför undrar vilka arbetsmöjligheter det finns som svensk jurist utomlands? Jag funderar på affärsjuridik, familjerätt alternativt internationelln rätt.
    (som tidigare nämnt kommer jag att studera JP efter mina fristående kurser då jag inte vill ta dem samtidigt).  - Mitt svar: arbetsgivare i utlandet måste rätta sig efter de reglerna som finns i respektive land. Ta reda på vilka regler som gäller i Dubai. Fråga de arbetsgivare som du i framtiden vill jobba för. Allmänt gäller: lagar är ofta landsspecifika, alltså gäller olika lagar i olika länder. Vad gäller "internationell lag" - så är det i så fall bra att känna till lagarna i olika länder. Även i detta fallet hänvisar vi till arbetsgivare - fråga de arbetsgivare som du vill jobba för.

    ***
    3. Vilka utbildningar inom samhällsvetenskap / juridik / språk kan man läsa utomlands? Jag funderar på NYC, London eller Paris. Matematik är min svagaste ämne så vill helst inte läsa något inom matematik eller naturvetenskap.  - Mitt svar: Det finns väldigt många olika utbildningar inom de områden som du nämner i din fråga. Och utbildningsutbud är också föränderligt; de utbildningar som finns idag kanske inte finns nästa termin. Nya utbildningar kan tillkomma. Kontakta de skolorna där du vill läsa.
    ***
    Du skriver i slutet av din fråga "(Just nu läser jag statsvetenskap I + II vid SU. Följt av kriminologi I samt retorik innan jag börjar på JP, med lite mellanrum mellan månaderna, tex 5 månader. De fristående kurserna + utlandsstudier vill jag helst studera innan JP). " - och jag vill önska dig lycka till med att genomföra studier enligt din planering. Jag vill dock råda dig att undersöka "studiemedels-frågan". Så vitt jag vet är det max 6 år (alltså 12 terminer) som man kan få studiemedel för - för studier på eftergymnasial nivå. Juristprogrammet är på 4,5 år. Då har du max 1,5 år (3 terminer "över"). Tar studiemedelsveckorna slut, så är de slut. CSN kan inte utöka antal studiemedelsveckor. Det blir tråkigt att finna sig i en situation när man har sista terminen kvar att läsa på ett program men man ej har råd, då studiemedel är slut... så det får man planera för - på förhand: ordna inkomst via arbete, eller på förhand spara pengar så att det blir möjligt att studera utan studiemedel.

    • : Tack för svaret. Jag har även en sista fråga till. Hur mycket får man i studiebidrag varje månad? Detta frågar jag då de fristående kurserna jag ska läsa 4 terminer.
    • Julia :

      Om regler kring studiemedel kan du läsa på csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/studiemedel - vad framgår av info på CSN´s hemsida så får man vid heltidsstudier bidragsdel av studiemedel på 840kr per vecka, alltså blir det cirka 3.500 kr/månad.