Anonym

    Hej! Jag talar tre språk flytande, varav ett är mitt modersmål. Hur borde jag ange dessa i mitt CV? Låter det rimligt att ange ett av dem som "modersmålsnivå" och de två andra som "tvåspråkig nivå"? Eller kanske "flerspråkig nivå" snarare? Tack på förhand!

    2 Svar

    Vägledare SYV

    Hej Anna,
    inte helt lätt att svara på en så "enkel fråga" som hur man anger sina språkkunskaper i CV.  :)
    Det finns många sätt att göra det på - och mest beror det på hur du själv vill göra. T.ex kan man "kringgå" detta genom att i CV införa ett stycke språkkunskaper och där skriva - jag talar... de här tre språken flytande... och inte markera ngt av dem som "modersmål".

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    Modersmål brukar det språket kallas som man kan bäst av alla språk som man kan. Man kan dock ha fler än ett modersmål. Finns exempel på folk som har 5-6 st. modersmål... vilket är ovanligt, men ändå förekommer. Håller med det svaret från "Vägledare Anonym" om att det är inte helt lätt att beskriva sina språkkunskaper. Ännu svårare blir det om man måste fylla i formuläret på ngn sida där det finns "rullgardiner" med val: modersmål, flytande, goda kunskaper, nybörjare (kan finnas ännu fler alternativ).
    Du gör själv en uppskattning av dina språkkunskaper för just den dagen då du anger dem. Det kan ju också ändras.