Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej! Det bästa är att du kontaktar CSN och får svar från de som jobbar på CSN, centrala studiestödsnämnden, vad som gäller just för dig just nu.
    Kontaktuppgifter till CSN finner du på csn.se/kontakt

    Om du är gymnasieelev och din ålder som jag ser vid ditt namn, stämmer, alltså du är 18 år, då är det en fråga om Studiehjälpen. Olika regler gäller för studiehjälpen och studiemedel. Om du fick återbetalningskrav från CSN  då borde det stå information i kravet om hur du betalar tillbaka. Du fick en varning, skriver du i din fråga, men är du säker på att du behöver betala tillbaka?
    De som är experter på olika typer av studiestöd (bland annat på Studiehjälpen, som jag tror din fråga handlar om) jobbar på CSN, och det är där beslut fattas. Därför tycker jag du bör kontakta CSN, uppge till dem ditt personnummer och få svar på frågan om exakt hur du ska agera.
    Även personal på din skola, t.ex kuratorn bör kunna hjälpa dig. Kuratorer på skolorna brukar vara bra insatta i frågor om studiehjälp och studiemedel; de brukar ofta få frågor om det och brukar kunna ge rätt svar på många frågor kring studiestöd. Kuratorn kan också hjälpa dig i kontakter med CSN, t.ex om du ska begära att CSN gör ett undantag och du slipper betala pengarna tillbaka. Det kan finnas sociala och hälsorelaterade-orsaker, till vilka CSN kan ta hänsyn till och bevilja undantag. Bra att bifoga läkarintyg eller utlåtande från psykolog eller kurator när man skriver till CSN och ber om undantag från reglerna.

    Sammanfattning
    Kontakta CSN och få reda på exakt vad CSN vill att du ska göra. Prata samtidigt med kuratorn på din skola. Även om CSN kräver tillbaka pengarna, så kan det ibland finnas möjlighet att få igenom ett undantag och slippa betala tillbaka; prata om det med kuratorn på din skola.