julia

    Hej! Jag försöker hjälpa en vän med info hur hen kan gå tillväga för att utbilda sig till yrkeslärare. De lärosäten som bedriver utbildningen skriver att kravet b.la är en "gedigen" yrkeserfarenhet inom det område som personen vill undervisa. Min vän har läst handels- och administrationsprogrammet och arbetade därefter inom det arbetsområdet i 8 år. De senaste 3 åren har hen arbetat inom en helt annan bransch. Hen vill undervisa på handels- och administrationsprogrammet. För att göra en ansökan har jag förstått det som att en kompetenskartläggning genomförs, så det kanske är svårt att veta på förhand om en person uppfyller kraven innan en sådan är genomförd? Tack på förhand

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Julia, ja! du har helt rätt. Det är svårt att veta på förhand om en person uppfyller kraven innan en kompetenskartläggning är genomförd.
    Mitt råd är att din vän vänder sig direkt till studievägledningen på det eller de lärosätet/lärosäten som hen kan tänka sig vilja läsa på.
    Allmän >>info om yrket Yrkeslärare finns på Framtid.se

    Bästa hälsningar och hälsa din vän LYCKA TILL från oss på Fråga syv!

    ANNA