Robin
    Hej,jag undrar vad som händer om man har tagit fler gymnasiekurser än man behöver. Är det sant att de kurserna som inte är obligatoriska för programinriktningen och de med sämst betyg blir ogiltiga?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Robin,

    om man har betyg i fler än 2500 gymnasiala poäng, markeras de "överstigande" poängen som U-kurser, "utökade".

    Betyg i U-kurser räknas in i elevens jämförelsetal endast i två fall:

    1) om det betyget krävs för särskild behörighet till just den utbildningen som man söker just då (t.ex till Fastighetsmäklarprogrammet - matematik 3 eller Matte 4 och fysik 2 - till Civilingenjörsprogrammet);

    eller

    2) om det betyget ger Meritpoäng>>

    I alla andra fall räknas inte med betygen i jämförelsetal och gör ingen påverkan på möjligheten att komma in på en eftergymnasial utbildning.

    bästa hälsningar

    ANNA