Felix.

    Jag går just nu på en IT linje på gymnasiet. Är det möjligt att komma in på en högskola eller universitet för fastighetsmäklare eller måste jag byta kurs redan på gymnasiet för att komma in?

    • Milla : IT-linje är det Teknikprogrammet eller El- och energiprogrammet?
    • Felix. : El-och energiprogrammet
    • Milla : Har du läst mitt svar, nedan? I EE ingår inte alla kurser du behöver för behörighet till utbildningar till yrket fastighetsmäklare. Du kan dock ha tur och din gymnasieskola kan (förhoppningsvis) ge dig möjlighet att bland annat läsa samhällskunskap 1a2 och matematik 2a och 3b(eller 3c). Fråga SYV på din skola om det. Svenska 2, 3 och Engelska 6 har du rätt att läsa (även om det är på yrkesprogrammen valbara kurser så har du rätt att läsa dem om du vill). Du. behöver också uppnå kraven för examensbevis. Detta för att studiebevis eller gymnasieintyg ger inte grundläggande behörighet.
    • Felix. :

      Jag läste 1a1 i samhällskunskap förra läsåret i ettan. 1a2 i samhällskunskap finns inte, hur ska jag göra då?

    • Milla : Om du inte kan läsa samhällskunskap 1a2 på gymnasiet, får du i så fall komplettera med den kursen efter gymnasiet. Det är en kurs på 50 poäng och kan, på heltid, läsas på 2,5 veckor. Du kan också fråga om du skulle kunna läsa den kursen i en sommarskola. Det är inte din rättighet men det skadar inte om att fråga om det.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    när du skriver IT-linje är det Teknikprogrammet eller El- och energiprogrammets inriktning Dator- & kommunikationsteknik  du menar? Oavsett, så behöver du uppnå både grundläggande och särskild behörighet till fastighetsmäklarprogrammet och det är inte omöjligt att göra, oavsett vilket gymnasieprogram man läser. Men på vissa program ingår alla kurser som du behöver och du ska bara se till att få godkända betyg. Men på andra program, som t.ex yrkesprogram, så behöver du aktivt välja vissa kurser och det är inte säkert att din gymnasieskola kan erbjuda dig läsa de kurserna.
    Behörighet till fastighetsmäklarprogrammen brukar beskrivas så här:
    Grundläggande behörighet + godkända betyg i gymnasiala kurser Matematik 3b eller 3c, Samhällskunskap 1 b eller 1a1+1a2, Engelska 6

    För dig ingår engelska 6 i grundläggande behörighet (för sökande med äldre betyg så kanske det inte gör det, så det uppges separat att man ska ha godkänt betyg även i engelska 6). För grundläggande behörighet behöver du får ut Examensbevis från gymnasiet eller från komvux + ha godkänd betyg i Svenska 2 och 3 samt Engelska 5 och 6.
    För särskild behörighet behöver du godkända betyg i matematik 3b eller 3c och i samhällskunskap 1b, eller i 1a1 + 1a2.
    Vidare får du också tänka på att yrket Fastighetsmäklare är ganska populär och utbildningar som leder till det yrket brukar ha många sökande med höga meriter, därför rekommenderar jag att du även gör högskoleprovet. Med resultatet från högskoleprovet kommer du prövas även i HP-urvalet där du har en extrachans att komma in på utbildningen.
    Du får också kika på "liknande yrken", som t.ex fastighetsutvecklarefastighetsansvarig, bygglovshandläggare, besiktningsman, fastighetsvärd, säljare, driftledare-fastigheter m.fl (OBS! yrken kan likna varandra på olika sätt).

    Läser du Teknikprogrammet så ingår, oavsett inriktning på programmet, alla kurser som du behöver för behörighet (både grundläggande och särskild) till fastighetsmäklarutbildningar på de svenska lärosätena (du ska bara se till att uppfylla kraven för examensbevis och ha godkända betyg i alla kurser som krävs för just fastighetsmäklarutbildningar).
    På ett yrkesprogram, t.ex EE, så ska du se till att läsa även svenska 2,3 och engelska 6 + försöka välja läsa samhällskunskap 1a2 och matematik 2a samt 3b eller 3c, vilket kan gå bra men beror väldigt mycket på om din gymnasieskola kan erbjuda de kurserna. I annat fall får du komplettera efter gymnasiet. T.ex varje gymnasie-matte-kurs kan på komvux, på heltid, läsas på fem veckor.
    Lästips:
    gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen?
    framtid.se/yrke/fastighetsutvecklare
    framtid.se/yrke/fastighetsyrken
    framtid.se/yrke/saljare
    framtid.se/yrke/fastighetsvard
    framtid.se/yrke/besiktningsman
    framtid.se/yrke/bygglovshandlaggare
    framtid.se/yrke/fastighetsansvarig
    framtid.se/yrke/fastighetsmaklare

    Studie- och yrkesvägledare