Astrid
    Hej, jag undrar vad jag behöver för behörighet för att söka mig till forensikerutbildning till droganalysenheten samt vad jag söker för utbildning för att studera till forensiker till droganalysenheten.

    Mvh Astrid
    • Julia : Är det på Statens kriminaltekniska laboratorium – SKL Nationellt forensiskt centrum (NFC) som du vill jobba?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Astrid!
    Jag behöver få den kompletterande information som även Julia SYV efterfrågar (se kommentar till din fråga). Var vill du jobba med droganalyser?
    Rimligtvis behöver man högre utbildning i kemi för att kunna jobba med det - helst kandidat + master i kemi (vilket tar fem år att läsa till).
    Om du vet vilken eller vilka arbetsgivare du i framtiden vill jobba för - se på deras webbplatser om det står någonting om vilken utbildning de efterfrågar. Det går också att kontakta de arbetsgivare som du i framtiden vill jobba för och fråga vilken utbildning de kräver eller önskar att arbetssökande hos dem har.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan!

    du har tyvärr inte svarat på frågan jag ställde i kommentar till din fråga. Jag gissar på att det är NFC du vill jobba vid och vi fick idag svar från NFC (Nationellt forensiskt centrum):

                       Hej!

    Du behöver inte ha en polisutbildning för att få anställning vid NFC. Många har en akademisk bakgrund exv. inom kemi och de tjänster vid droganalyssektionen kräver ofta kemi eller kemisk biologi. Forensikerutbildning ges på plats efter anställning. Håll utkik på vår hemsida: https://nfc.polisen.se/jobba-pa-nfc/

    Vänlig hälsning

    • : Hej! Jag ber om ursäkt att jag inte svarat tidigare, jag visste inte att det gick så fort att få svar! :) Tack för informationen.
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!