Alice

    Jag studerar (online+distans) från ett brittiskt universitet (The Open University). Om två år får jag min kandidatexamen (bachelor/honours) i psykologi. Just nu så håller jag på att fundera över vad jag skulle vilja arbeta som, planen är att i framtiden vidareutbilda mig till fullständig psykolog, men innan det så tänkte jag spendera några år i arbetslivet som kurator. Jag undrar; vad behöver jag studera/göra för att bli kurator efter att jag fått min kandidatexamen i psykologi? Jag läste lite snabbt på studera.se och där verkar det som om socionomprogrammet är en enda vägen in, men jag är inte fruktansvärt sugen på att studera ett helt program på ytterligare 3,5 år. Vart vänder jag mig för att få svar på frågor? Kan jag ringa universiteten som erbjuder socionomprogrammet och fråga om en komplettering för att bli behörig kurator? Ansöker jag med mitt 'GPA' från mina universitetsstudier eller är jag fast med mina gymnasiebetyg?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alice,
    än är skolkurator >> ett icke-reglerat yrke i Sverige, vilket betyder att arbetsgivare får anställa vem "som helst", dvs enligt "eget huvudet". Rektorerna eller Skolchefer, alltså, de som anställer, är dock mycket benägna att välja endast från personer med grundutbildning från Socionomprogrammet i Sverige. Konkurrens om jobben som just skolkuratorn är rätt stor, då många söker. Därför är det oftast möjligt att få jobb som skolkurator med grundutbildning från socionomprogrammet + påbyggnadsutbildningar + viss tidigare arbetslivserfarenhet som man fick efter det att man fick examen från socionomprogrammet.

    Det är alltså inte förbjudet för arbetsgivare att anställa som skolkuratorer med andra utbildningar än socionomprogrammet, men - enligt vad vi vet - så händer det rätt sällan. Varför det är så? Troligtvis pga en viss tradition och för att arbetsgivare i Sverige känner till utbildningar från socionomprogrammen och "litar på dem" (i utb. på socionomprogrammet ingår även att lära sig lagar och regler som styr socialt arbete i Sverige, vilket anses vara mycket värdefullt och ibland helt nödvändigt att känna till, för att kunna jobba som kurator och bl.a just Skolkurator).

    Ang. komplettera för socionomexamen
    Troligtvis behöver du söka till socionomprogrammet och först när du blir antagen, kan du ansöka om "tillgodoräknande av tidigare utbildning". Då tittar de utbildnignsansvariga på det lärosäte dit du kommer in vad du har för utbildning sedan innan och fattar beslut om några kurser eller delar av socionomprogrammet kan "hoppas över".
    Förhandsbesked brukar vara mycket svårt att få. Detta pga de utbildningsansvariga måste inte ge förhandsbesked; det är tidskrävande och sedan kanske personen ej söker eller ej kommer in... då har de gjort bedömning "i onödan", tycker de... men fråga själv på de socionomprogrammen som du kan tänka dig att söka till.

    Du kan söka jobb som skolkuratorn med vilken tidigare utbildning som helst, men det som är realistiskt, enligt min erfarenhet - är att om du har tur och är beredd att ta deltid (några timmar i veckan) och/eller korta vikariat, som kanske sedan kan "växa" till att mer likna en fastanställning, då har du en chans. Men om du vill ha heltid med månadslön tillsvidare som skolkurator på en eller endast ett par skolor, som ligger nära varandra, då tror jag det blir mycket svårt (omöjligt); detta pga många med socionomexamen och påbyggnadsutbildningar + några års erfarenhet av att redan ha arbetat som skolkurator eller "liknande" (t.ex inom ngt ungdomsprojekt) söker och valet står mellan dem - det är ofta så att när arbetsgivare får flera hundra ansökningar till en tjänst, att de inte, över huvudet taget, överväger att anställa någon annan än en socionom >>.

    Till socionomprogrammet i Sverige söker man med sina gymnasiala betyg och/eller resultat av Högskoleprovet.
    Högt resultat på högskoleprovet befriar, dock, inte från kravet på att vara Behörig, dvs både ha grundläggande behörighet och godkända betyg i Matematik 2 och Samhällskunskap 1b (eler motsvarande "gamla" kurser, ex. t.ex Matematik B och Samhällskunskap A).

    • :

      Tack för ditt/dina svar, om jag får lägga till lite så skulle jag uppsatta att få ett svar på följande; Hur gör en om man skulle vilja arbeta utomlands? Är det samma sak där, att det varierar mellan arbetsgivare till arbetsgivare? Det känns otroligt luddigt...

      Innan jag började mina studier online så ansökte jag (tre gånger) till socionomprogrammet och psykologprogrammet i Sverige (många). Men jag blev aldrig antagen. Så, jag vände mig till ett utländskt universitet som hade mer realistiska antagningskrav. Jag antar att jag hade hoppats på att mitt snittbetyg för min kandidatexamen hade räknats i min ansökan till socionomutbildningen.

      Jag förstår att detta är ett system och inte en bedömning upp till enskilda individer, jag försöker bara förstå det mer så att jag kan fatta rätt beslut i min utbildning

    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    • Anna : Dina studier på högskolenivå gör troligtvis lättare för dig att uppnå högre resultat på högskoleprovet. gör högskoleprovet så många ggr du hinner och orkar. Man kan med rätt låga betyg (endast Godkända betyg räcker för behörighet) komma in på svenska högskoleutb., om man har högt resultat på HP, högskoleprovet.
    • Anna :

      Om man skulle ändra så att högskolestudier skulle ge fördel i konkurrensen om platsen på Grundutbildningar, där högskolestudier egentligen ej krävs, skulle det leda till att elever direkt efter gymnasiet ej skulle kunna komma in, utan alla vara tvungna att läsa några år på högskola först - och endast efter det kunna komma in på attraktiva utbildningar... så vill man inte ha det. Det skulle medföra enormt långa studietider och även omöjliga ekonomiska situationer för många studenter (idag kan man få studiemedel som längst för 6 års studier på eftergymnasial nivå och det finns inga planer för att förlänga den tiden, så vitt vi vet. Psykologprogrammet läser man på fem år. Läkarprogrammet blir inom några år 6-årigt i Sverige (för dem som börjar HT-21, är det planerat så.) och om man innan psykolog- eller läkarprogrmmet läser på högskolenivå och tar studimedel, har man ingen försörjning sen - under sista terminer på sitt långa program... ).
      Socinomprogrammet är idag 3,5 år; om man innan socionomprogrmmet läser kandidat, som är 3 år; och tar studiemedel - har man ingen försörjning under sista terminen på socionomprogrmmet sen... CSN gör inte undantag på den punkten, tyvärr. :(

    • : Gjort högskoleprovet två gånger, jag är väldigt känslig för stress så mitt högsta är .60
    • : Hade gärna gillat er på FB om jag hade det
    • Anna : Fråga SYV kan inte ändra reglerna. Vi kan endast förklara hur det fungerar och ge råd/tips inom det som är möjligt, enl. gällande regler. Kika gärna på många olika yrken, ex. finns deg över 80 yrken beskrivna på https://www.framtid.se/yrken/socialt-arbete
    • Anna : De flesta yrken är inte-reglerade, dvs det är arbetsgivare som bestämmer vem som anställs; dock inom många icke-reglerade yrken finns det "traditioner" eller "rimlighets antagande" ang. vem som brukar få jobb, dock kan även andra personer få jobb (men det är ovanligt och absolut inte kan garanteras). På www.framtid.se finns det över 2.000 yrken beskrivna. Kika gärna på många av dem.
    • Anna :

      Tips! kika på www.yhguiden.se - yrkeshögskoleutb. ger jobb: uppvisar mycket bra resultat vad gäller att "ge jobb".

    • : Jag förstår, tack för dina svar
    Läs alla kommentarer