Pumpan
    Hej, jag har nuvarande 17.11 (0.5 merit inräknat) tyvärr är det ett behörighetskrav för socionom programmet så jag hamnar på 16.61. Min fråga är ifall jag skulle läsa engelska 7 kurs och uppnå ett A eller B betyg vart hade jag hamnat i slutet (merit räknas med eftersom det ej är en behörighetskrav). Vill se om jag ens har en chans att kunna konkurrera med dem som ligger mellan 17.5-18.0

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    om du idag har snittbetyg på 16.61 och får A i en 100-poängskurs som ska räknas in, höjer du med det ditt snittbetyg med lite mer än + 0.1 och sedan läggs + 1.0 som meritpoäng för eng7 (en kurs som ger 1.0 meritpoäng), så ditt nya meritvärde blir i så fall cirka 17.73 men med det meritvärde kommer du prövas i BII, kompletteringsgruppen för att du fick den höjningen genom en komplettering.
    Bra att kunna mer engelska, så du får gärna läsa engelska 7 (oavsett vilken utbildning eller vilket yrke du vill satsa på)!
    Gör också högskoleprovet, är mitt råd. Med resultat från högskoleprovet prövas du i HP-urvalet, där du får en extra-chans att komma in på en universitetsutbildning (i Sverige)! Information om högskoleprovet finns bl a att läsa på https://www.fragasyv.se/info/hogskoleprovet

    Studie- och yrkesvägledare