Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    kika gärna på framtid.se/yrke/psykologilarare och bland annat på stycket UTBILDNING i yrkespresentationen där.
    För att i Sverige bli "behörig lärare" ska man ha legitimation från skolverket. I grunden för lärarlegitimationen ligger LÄRAREXAMEN. Lärarexamen får man på en av lärarhögskolorna. Det tar (som kortast) 3 läsår att uppnå kraven och kunna få ut lärarexamen.
    Du har idag ännu inte någon lärarutbildning/lärarexamen, om jag förstår dig rätt... så du behöver i så fall läsa högskolekurser i psykologi - 120 hp (motsvarande heltidsstudier i fyra terminer) och sedan söka till KPU (Kompletterande pedagogisk utbildning, 90 hp, motsvarande heltidsstudier i tre terminer). Om du redan har 30 högskolepoäng godkända i ämnet psykologi, blir din utbildning en termin kortare, alltså läser du ännu 90 hp psykologi och sedan försöker komma in på KPU; om KPU ges på heltid tar det 3 terminer men ibland ges KPU på halvtid, då tar det 3 läsår att läsa KPU.
    Ett problem är också att KPU prioriterar sökande som ska bli lärare i flera ämnen. Med endast ett undervisningsämne kan det bli svårt att komma in på KPU.
    Men du kan också försöka gå en annan väg... Du kan söka lärarjobbet redan nu. Jag kan inte lova dig att du får någon anställning som lärare, men när det är lärarbrist anställs även obehöriga (tyvärr). Och om en obehörig lärare har jobbat i några år, så har hen ganska bra chans att komma in i något projekt som hjälper lärare att bli behöriga (exempel projektet VAL, vidareutbildning av lärare).
    Du får också gärna höra med studievägledare på lärarhögskolorna; jag tror du får samma svar där som du får från mig nu. Skulle du få ett annorlunda svar, hör av dig, så att vi här på FRåGA SYV får lära oss mera! De som är experter på lärarutbildningar är studievägledare på lärarhögskolorna.

    Studie- och yrkesvägledare