Isa
    Hej!
    Jag går i gymnasiet just nu, ekonomi- juridik linjen. Jag vet att min linje kanske inte är jättepassande med vad jag vill bli men jag kommer inte att byta nu. Jag undrar iallafall hur jag blir en rättspatolog och hur jag ska gå till väga efter gymnasiet!
    Hälsningar Isa

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Isa,

    Rättspatologer är specialistläkare som arbetar med att fastställa dödsorsaker vid misstänkta dödsfall när det kan handla om mord.
    Se vidare info i yrkespresentationen specialistläkare.

    Du måste alltså komma in på läkarprogrammet och läsa mot läkarexamen.
    För särskild behörighet kommer du behöva godkända betyg i gymnasiala kurser Fysik2, Kemi2, Biologi2 och Matematik4.
    Du kan läsa in naturvetenskaplig behörighet på Komvux eller på en folkhögskola eller på basåret på högskola/universitet. Du kan söka till komvux, till många olika folkhögskolor och till ett antal basår på högskolenivå - samtidigt; sedan ser du var du kom in och om du kommer in på flera ställen, kan du välja var du vill läsa.