Ksenia

    Hej! Jag tycker att det kan vara roligt att jobba som SFI lärare. Jag har examen i rysk filologi och är en diplomerad lärare i ryska. Men den utbildningen fick jag utomlands, i Ryssland. Här är jag klar bara med SVA3. Nu tänker jag - hur kan jag bli en lärare här? Vad behöver man för att ansöka till SFI lärare utbildning? Räknas min tidigare pedagogisk utbildning från Ryssland? Det ser ut som det finns fortfarande en brist på SFI lärarna i Stockholm. Tack alla på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ksenia,

    kika gärna på framtid.se/yrke/sfi-larare


    Behöriga och obehöriga lärare
    Vill man bli Behörig SFI-lärare, kan det för dig ta några år. Pga lärarbrist, är det inte omöjligt att du kan få jobb som obehörig lärare.

    SFI- eller SAS lärare?
    Antal personer som läser SFI går upp och ner. Om antalet sfi-elever ligger "nere", kan det bli svårt få jobb som SFI-lärare om du precis har tagit din examen (utan längre erfarenhet inom just det yrket); kanske är det smartare att satsa på att bli SAS-lärare, alltså lärare i Svenska som Andraspråk... detta pga det ämnet undervisas det i både på grund-, gymnasieskolorna och inom komvux, men även på folkhögskolorna och inom olika projekt.
    Du kan också testa söka jobb som SFI-lärare redan nu. Det är inte omöjligt för dig att få "tillfällig anställning" (kanske på en termin eller ett läsår och/eller på deltid - alternativt "timmar vid behov" när ordinarieläraren är sjuk, t.ex).
    Om du får en chans att testa jobba som SFI-lärare eller SAS-lärare, vet du sedan mer om hur motiverad du blir att skaffa dig behörighet (examen och legitimation).
    ****
    Behörig lärare i Sverige idag är hen som har Lärarlegitimation. För utfärdande av Lärarleg. är det Skolverket som ansvarar. Läs gärna skolverket.se/regler-och-ansvar/lararlegitimation

    Lärare är behöriga att undervisa i vissa ämnen på vissa nivåer, exempelvis SAS-gymnasielärare är behörig att undervisa i SAS på gymnasiet och på högstadiet (årskurser 7-9 i grundskolan).
    Om man tänker långsiktigt, så är det kanske smart att - om du bestämmer dig för att bli Lärare i Sverige - satsa på att bli behörig i ännu ett annat ämne, exempelvis att få lov att undervisa i engelska eller i historia, samhällskunskap eller matematik. Detta för att bredda sin kompetens och "säkra upp" för framtida (eventuella) förändringar i "elevunderlaget".
    Det är ju ingen som idag kan säga hur många elever som ska läsa SAS i Sverige i framtiden. Blir det få - så finns det redan många behöriga SAS-lärare...
    Om du blir behörig lärare i SAS och Samhällskunskap, t.ex och antal SAS-elever blir få, kan du i så fall undervisa huvudsakligen i samhällskunskap. Jag hoppas du förstår hur jag tänker.

    Förslag på en "kreativ lösning"
    Om du är behörig lärare i ett annat land (vilket, jag förstår, är fallet - utifrån info i din fråga), kanske kan du få legitimation som lärare i ryska av Skolverket. Som legitimerad lärare, kan det sedan bli lättare för dig att utöka din legitimation.
    Exempelvis - om du får legitimation som lärare i ryska, men sedan arbetar även som lärare i SAS och/eller i andra ämnen som t.ex samhällskunskap, historia, religionskunskap (vilket på grund av lärarbrist är möjligt att få göra) i några år, kan sedan Skolverket besluta att utöka din legitimation med motiveringen att du genom praktisk erfarenhet har skaffat dig tillräcklig kompetens.
    Reglerna kring lärarlegitimation är i vissa fall rätt så krångliga. De kan också förändras över tid. Du kan därför, med fördel, vända dig direkt till avdelningen för lärarlegitimationer inom Skolverket.

    Gör allt samtidigt! :)
    Att reda ut om du kan få ut legitimation (som lärare i ryska) och att läsa för att bli behörig SFI eller SAS lärare kan ta tid; sök därför jobb som obehörig lärare redan nu, är mitt råd.

    Vänligen och lycka till!

    ANNA

    Frågor och svar taggade med 'rapport' (3 st.)

    • Emil

      Vad räknas som plagiat för ett gymnasiearbete?

      Hej! Jag sitter nu och måste skriva klart mitt gymnasiearbete på några dagar, vilket inte är ett problem, men att finna ett bra ämne är däremot en större utmaning. Jag har hittat ett ämne jag gillar med en bra frågeställning, men...

      Anna: : Hej Emil, gymnasiearbete förutsätter en arbetsinsats på ca 200 timmar. Det är heltidsjobb i fem veckor. Det är inte meningen att man ska skriva det på några få... Läs hela svaret
    • Selma

      Hur går man tillväga hos sin praoplats?

      Hej igen, jag vet inte om detta är rätt plats men tänkte ge detta ett försök. Vecka 14 ska jag ut på prao, veckan efter påsklovet för min del, och vi har fått ett arbetsblad från skolan där vi ska be vår handledare att skriva vår närvaro och om hur vi presterar under veckan. Jag kommer att vara...

      Julia: : Hej Selma! Jag förstår problemet!  Närvaro är det ganska enkelt - du vet ju själv vilken tid du kom och gick varje dag. Skriv upp det - ankomst: klockslag... - gick hem... Läs hela svaret
    • Jojo

      Kommer det göras en rapport som sen visas på gyantagningen?

      Kommer det göras en rapport som sen visas på gyantagningen, gjord av kommunförbundet i Stockholm som visar söktryck och hur många som sökt till en viss linje? Det gjordes nämligen än som släpptes i mars förra året när förra året sökte till...

      Lena: : Hejsan, ja det stämmer, 17/3 så släpps den preliminära antagningspoängen utifrån första valomgången. Då kan du se antagningspoäng och hur många som sökt till respektive gymnasieprogram och skola. I anslutning till att poängen släpps så öppnar omvalet. /Lena, Syv

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga