Privat
    Hej!
    Jag går i tvåan i det naturvetenskapliga programmet med inriktningen sam och kan säga att jag har sämst betyg och är knappt godkänd. Det beror inte på att jag har svårt för att förstå eller något utan mest för att jag inte pluggade alls under de här två åren (för olika privata skäl). Jag ångrar mig jättemycket och känner att mina drömmar försvinner. Jag har alltid velat bli tandläkare men nu känns det omöjligt. Min fråga är om jag tar ett basår och får bra och högt betyg kommer jag då kunna komma in på tandläkarprogrammet? Eller räknas mina betyg från gymnasiet också? Är det bara grundläggande betyg som gäller för att komma in på basåret eller behöver man något mer? Snälla hjälp mig vad är det jag kan göra för att bli behörig och komma in?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Privat,

    till alla högskoleutbildnngar, däribland till Tandläkarprogrammet, måste man i Sverige uppnå den så kallade Grundläggande behörigheten. För dig, som idag är 17 år, är det EXAMENSBEVIS >> med godkända betyg i svenska (eller svenska som andraspråk) 2 och 3 och i Engelska 6. Det går exempelvis bra att ha Examensbevis från Vård- och omsorgsprogrammet eller från ett annat yrkesprogram. Det behöver alltså inte nödvändigtvis vara examensbevis från ett högskoleförberedande program.

    Sedan har just tandläkarprogrammet följande SÄRSKILD behörighet: godkända betyg i fysik2, kemi2, biologi 2 och matematik 4. Och särskild behörighet kan man uppnå både på gymnasiet, på komvux, på en folkhögskola eller på ett naturvetenskapligt basår.

    Har man både den Grundläggande och den Särskilda behörigheten - blir man BEHÖRIG.
    Alla behöriga sökande konkurrerar sedan om plats på utbildningen med sitt MERITVÄRDE, som räknas ut på betygen och/eller med Resultatet av Högskoleprovet.
    Tandläkarprogrammet i Sverige är en mycket populär utbildning och många söker med höga betyg. Det är alltså svårt att komma in.

    Vad just du bör göra för att kunna bibehålla din dröm, kan jag svara ang. vad just Mina tankar är... sedan är det du själv som bestämmer, vad som låter vettigt, utifrån din situation.

    Jag tänker så här: utifrån det faktum att du inte har godkända (speciellt många) betyg på Naturvetenskapsprogrammet, och har en dröm - att bli tandläkare - låter det vettigt att du söker om till åk1 på Vård- och omsorgsprogrammet > till hösten 2018. Det kan du göra under Omvalsperioden.
    När du får antagningsbesked, kan du bestämma dig om du svarar Ja eller Nej; du har alltid rätt att stanna på din nuvarande utbildning - såvida du inte skolkar för mycket.

    Med Vård- och omsorgsprogrammet tänker jag så här --- du läser där mot Yrkesexamen inom vård; lägg till kurser svenska eller SAS 2 och 3 samt engelska 6 (om du inte redan har godkända betyg i de kurserna på din nuvarande utbildning), men även om du har E betyg, t.ex - kanske du kan läsa om kurserna och få högre betyg? Läs också så mycket matte du kan på VO.
    För att kunna komma in på Basåret kommer du, förutom grundläggande behörighet, även ha godkänt betyg i matte 2 /som lägst/ och kanske t o m matte 3 (olika lärosäten kräver lite olika mycket matte...). Till basåret konkurrerar man om platser med sitt meritvärde som man får uträknat av Antagning.se, baserat på de gymnasiebetyg man har fått.

    Sedan, "bara för att"... man genomgår basåret med godkända resultat, betyder det tyvärr inte att man kan lätt komma in på ett populärt högskoleprogram, som ex. tandläkarprogrammet. Man konkurrerar återigen om plats på programmet. Betygen från basåret räknas då inte in i meritvärde. Basåret på högskolenivå eller kompletterande studier på en folkhögskola kan ge Behörighet, men de räknas inte ihop med gymnasiebetygen och påverkar därför inte den sökandes meritvärde. Däremot, om man läser samma kurer, som ingår i basåret, men läser de på Komvux - då räknas de kurserna ihop med gymnasiala betyg och påverkar den sökandes meritvärde.

    Jag vill också påminna dig om att det finns även andra yrken inom vård och inom tandvård (Hälsa- och sjukvård...) >>... ex. Tandtekniker >>, Tandhygienist>> och Tandsköterska >>.

    Hälsningar

    D: