Oliver
    Hej! Jag behöver veta hur man blir en Åklagare och då undrar jag hur ska man göra? Jag vet att man måste gå in på Juristprogrammet efter gymnasiet men är det då så att man blir Åklagare direkt efter juristutbildningen eller är det som att bli Advokat, att man måste ha 3års praktik efter utbildningen? Hur mycket tjänar ungefär en Åklagare i medelåldern?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Gustav!

    Som du själv skriver, så kan man läsa till Juristexamen (vilket tar 4,5 år) - för att på sikt bli Åklagare. Men enligt våra uppgifter så räcker det med att läsa Jurist.kand., 3 år. Och sedan söka Notarietjänstgöring, som är på 2 år.

    Efter notarietjänstgöringen kan man ansöka att bli åklagaraspirant, vilket du måste vara i minst 9-12 månader. Därefter blir man assistentåklagare & jobbar som det i 2 år. Först därefter kan man bli Kammaråklagare.

    Som assistentåklagare får man en ingångslön på ca 27 000 kr. När du blir färdig kammaråklagare är ingångslönen ca 35.500 kr.

    Så totalt tar det om allt går "i ett", dvs smidigt och utan några hinder: juristutbildning (jur.kand) 3 år + notarietjänst 2 år + åklagarasp. ca 1 år + ass.åkl. 2 år = ca 8 år fick jag det ihop till.

    Och som "medelålders åklagare" kanske man tjänar ca 50 000 kr/månaden före skatt (dvs brutto).

    Vänliga hälsningar & lycka till med din studieplanering!

    Liselotte Syv

    Liselotte
    • : Hur mycket tror du en åklagare kan ha efter skatt?
    • Anna : Enligt Statistiska Central byrån är medellön för åklagare i Sverige idag 46.400 kr brutto, dvs före skatt och då blir det ca 31 500 kr i månaden efter skatt.
    • : Och en fråga till, vad har en FrontEnd - Utvecklare inom programmering för medelålders lön?
    • Anna : Enligt Statistiska Centralbyrån är det 41 600 kr brutto, dvs före skatt och då blir det ca 29 300 kr i månaden efter skatt.
    Läs alla kommentarer