Basir

    Hej! Jag undrar ifall det finns en möjlighet för mig, som har läst klart vård och omsorg programmet att ansöka till Receptarieprogrammet? Just nu läser jag de kurser som som krävs för att bli antagen, men jag har dessvärre inte nått högre än E på flera av de natur kurserna. Min fråga är att kommer universitet acceptera min ansökan om jag ändå har minst godkänd i de ämnenen som de kräver? Mycket tacksam för svar! // Basir T.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Basir,
    för att bli Behörig krävs det inte högre betyg än E (godkänt).
    Sedan deltar alla behöriga sökande i konkurrensen om utbildningsplats. Ju högre meritvärde du har, desto större chans är det att bli antagen.
    Rekommenderar att du även gör högskoleprovet. Med högskoleprovets resultat prövas du då i HP-urvalet vilket ger dig ännu en extra-chans att komma in.

    Tips! titta på yrkeshögskoleutbildningar som utbildar till yrken: Apotekstekniker och Steriltekniker.
    Exempel på yh-utbildningar till apotekstekniker:
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/apotekstekniker
    frans-schartaus-handelsinstitut/apotekstekniker-sthlm

    Ex.på yh till steriltekniker:
    utbildning/vardyrkeshogskolan/steriltekniker-shlm
    vardyrkeshogskolan/steriltekniker-vardyrkeshogskolan-uddevalla-distans

    Hälsningar

    Mikael