yyyy

    Hej! Jag har dröm att utbilda sig till läkare men jag blev låt när jag kollade hur hög betyg man får ha för att bli antagen. Nyss tipsade en vän att man kan bli antagen genom alternativ urval. Då kollade jag på Karolinska institution där de erbjuder läkarprogram och finns därefter andra chans att komma in genom alternativurval( PIL). Jag undrar hur ska jag göra för att komma till min dröm jobb. Hur ska man anmäla till PIl? Vilken högskoleprov som göras där ? Hur mycket betyg skulle man få som motsvar 1.35 eller 1.50. Vad som händer när man har gjort högskoleprovet och hur länge skulle den sparas/ användas? Jag välkomnar alla svaren ni kan tänka av!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!

    AU är ett undantag. Lärosätena (högskolor och universitet) i Sverige kan när som helst börja använda sig av AU eller sluta göra det. Vänligen läs information på Frågasyv.se/info/alternativ-antagning
    Eftersom reglerna inom AU kan ändras och även hela AU-antagningen kan upphöra till nästa antagningsomgång, så är det säkrast om du läser information på lärosätets egen webbplats/hemsida.
    Vad gäller Högskoleprovet, så är det samma prov för alla som söker till olika utbildningar på olika lärosäten och man kan göra högskoleprovet även om man inte vill söka ngn utbildning för att t.ex uppge i CV att man fick högt resultat på högskoleprovet för att imponera på arbetsgivare. Läs gärna information om högskoleprovet på Frågasyv.se/info/högskoleprovet Man kan göra högskoleprovet flera och t o m många ggr. Högsta resultat gäller. Resultat från högskoleprovet gäller numera i 8 år framåt - läs mer på studera.nu/hogskoleprov/Anmalan-till-hogskoleprovet/fakta Du förlorar inget på att göra högskoleprovet (förutom anmälningsavgift + den dagen som du ska skriva provet måste du vara ledig från andra aktiviteter och du bekostar själv resan till och från provlokalen).
    Vad gäller PIL på Karolinska institutet (KI) så brukar det vara så att man bör anmäla sig tidigare än den vanliga anmälningsperioden och man måste ha gjort högskoleprovet senast terminen innan man anmäler sig till AU på KI. Man måste inkomma med ett ganska högt högskoleprovsresultat (t.ex 1.5 som lägst - gränsen kan ändras från en antagningsomgång till nästa) och de utvalda att delta i AU inom PIL på KI kommer sedan kallas till tester och intervjuer. Man måste dock vara behörig (gäller både grundläggande och särskild behörighet). Att man gjort högskoleprovet och fick högt resultat eller att man ansökt i AU befriar inte från kraven på behörighet.
    Du skriver om att du vill bli Läkare. Det är en lång väg till att bli läkare. Läkarprogrammet i Sverige är numera 6-årigt och studierna är tuffa: hög svårighetsgrad och det går snabbt. Tyvärr är det så att långt ifrån alla som kommer in på läkarutbildningar som också uppnår läkarexamen. Man kan tvingas hoppa av studierna... tyvärr. Så, det gäller att vara högt motiverad men också vara bra förberedd (ha mycket goda kunskaper i första hand i naturvetenskapliga ämnen inklusive matematik och även ha "med sig" utarbetad personlig Studieteknik som gör att du lär dig mycket nytt svårt "material" inom rimlig tid och att kunskaperna "sitter"/fastnar och ej glöms bort inom kort. Kika gärna på våra bästa tips om studieteknik på gymnasieguiden.se/informeras/tips-om-studieteknik

    Studie- och yrkesvägledare