Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det som är realistiskt är att du kompletterar efter gymnasiet.
    För särskild behörighet till läkarprogrammet behöver du godkända betyg i gymnasiala kurser Fysik2, Kemi2, Biologi2 och Matematik4.
    Du behöver alltså läsa Fysik1a + 2; Kemi1 + 2; Biologi 1 + 2 samt upp till och med matematik 4. Teoretiskt sett (om rektor på din gymnasieskola beviljar dig att läsa många utökade kurser) är det inte omöjligt att bli behörig till läkarprogrammet på SA. Titta på Programplan för SA - se gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/SA/programplan/Programplan_SA.pdf --- i programplanen ser du att kurserna Matematik 3b och 4 samt Biologi 1 får läsas som programfördjupning; men i så fall återstår det ändå fysik1a + 2; kemi 1 + 2 samt biologi 2. Det är kurserna på sammanlagt 550 poäng. Inom Individuellt val får du läsa 200poäng "vilka kurser som helst"; men då har du ändå 350 poäng som inte får plats inom ditt program.
    350 gymnasiala poäng kan man på heltid läsa på 17.5 veckor, det är alltså nästan en hel termin på heltid. Att läsa så mycket som utökat program (U-kurser) är, teoretiskt sett, inte omöjligt, men det måste rektor på ditt program besluta om du får göra eller inte. Om din gymnasieskola inte har lärare som kan/får undervisa i de kurserna som du behöver för särskild behörighet, då kan inte din skola erbjuda dig läsa de kurserna. Men även om lärare finns och även om de kurserna ges, så kan det, allmänt sett, inte garanteras att du ska få läsa dem, t.ex så kanske schemat krockar (du kommer kanske ha lektioner i, för dig, obligatoriska kurser, när de naturvetenskapliga kurser går på din skola... och då kommer det inte att gå).
    Det som är vanligast är att eleverna som tar examen från Samhällsvet.programmet och som vill söka till läkarprogrammet, får komplettera efter gymnasiet.
    Komplettera kan man på olika ställen: komvux, folkhögskolorna eller universitetens naturvetenskapliga basår. Kika gärna på informationen på https://www.fragasyv.se/info/komvux-eller-naturvetenskapligt-basar

    Studie- och yrkesvägledare