Mikael SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    se gärna info om yrket fastighetsmäklare>>. På www.framtid.se/yrke/fastighetsmaklare finns det även en videofilm om yrket.

    Eftergymnasial utbildning på minst 120 högskolepoäng krävs /det motsvarar 2 års heltidsstudier på högskolenivå/. För behörighet till den utbildningen krävs det idag godkänt betyg i matematik 3 och i samhällskunskap 1b. På gymnasiet rekommenderar jag ekonomiprogrammet, inriktning Ekonomi eller bygg- och anläggningsprogrammet, inriktning husbyggnad och på BA lägga till extramatte och extrasamhällskunskap /eller komplettera efter gymnasiet för behörighet till fastighetsmäklarutbildningen/.

    Som Fastighetsmäklare kan man vara anställd eller starta eget företag.

    Ang. hur många hus man säljer i månaden, går det inte att svara på - eftersom det är extremt olika: vissa mäklare säljer många hus och andra - inga alls. Jobbar man "på provision", dvs får en procent av köpesumman, då ligger man "risigt till" om man inte lyckas sälja ngt., man har i så fall ingen inkomst.

    Som anställd kan man ha en fast grundlön + viss provision. Det är en överenskommelse mellan en arbetsgivare och en arbetstagare.

    Det finns inga garantier, men som en framgångsrik /om man har talang och tur/ fastgihetsmäklare kan man tjäna mycket pengar. Men det finns också exempel på fastighetsmäklare som tvingas söka andra jobb, då de ej lyckas försörja sig som fastighetsmäklare, vilket kan bero på många olika saker: på att det är för många fastighetsmäklare, på att man inte är tillräkligt duktig eller på att man har haft otur några ggr och orkar inte kämpa vidare inom samma yrke - och hittar jobb "på annat håll".

    Hälsningar

    Mikael SYV