Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det vi i dagens läge vet är följande: Flygingenjörsprogrammet, 180 hp, har tidigare funnits på Mälardalens högskola. Men just nu (uppgift från november 2022) lär inte något sådant program finnas i utbildningsutbudet på något svenskt lärosäte.
    Man får i så fall titta på utbud av civilingenjörsprogrammen och högskoleingenjörsprogrammen på lärosätenas gemensam webbplats Studera.nu. Utbildningsutbud förändras och fastställs i sin helhet till första dagen i anmälningsperioden. Och första dagen i anmälningsperioden till start på hösten 2023 på de svenska högskolor och universitet blir den 15 mars 2023 (cirka kl.13, alltså mitt på dagen öppnar ansökningsmöjlighet) och det är först då som man kan se utbud i sin helhet.
    Du får gärna vända dig till studievägledare på de institutioner där civilingenjörs- och högskoleingenjörsprogrammen ges. Vad jag hittade just nu är t.ex Civilingenjörs­programmet i tillförlitliga system på Mälardalens universitet som på utbildningens webbplats uppger bl.a följande: "För dig som vill jobba med tillförlitliga system för exempelvis autonoma fordon, medicinteknisk utrustning och framtida system för flygplan eller drönare." Läs mer på mdu.se/utbildning/program/civilingenjorsprogrammet-i-tillforlitliga-system
    Titta också på masterprogrammet på KTH, Kungliga tekniska högskolan: kth.se/en/studies/master/aerospace-engineering - inför masterprogrammet, för att bli behörig sökande, behöver du kandidatexamen eller yrkesexamen á 3 år på heltid med "rätt innehåll"; fråga de som jobbar på KTH vilka utbildningar på grundnivå som skulle vara lämpliga om du på sikt vill komma in på deras masterprogram.

    Studie- och yrkesvägledare