Elev

    Hej! Jag har en lillasyster som ska välja gymnasieval tills hösten. Hon vill bli något inom inredning och det jag som storasyster tänkt är att hon kan bli inredningsarkitekt. Dock är det väldigt svårt att förstå när man söker runt vad som krävs och vilket gymnasieval man då borde välja. Just nu tänker hon sig Samhäll eller Ekonomi. Kommer hon inte in på de två så är hennes sista alternativ Teknik eller Estet. Vad tycker ni hon borde göra? Finns det andra alternativ för att bli inredare. Hon tänker sig att hon vill jobba med att inredningsdesign för det mesta t.ex. designa folks hem. Hon har alltid tyckt om att designa med olika möbler och rita sedan hon var liten. Vi hör av oss till er för hennes skola endast har sen syv som har ansvar för 2 skolor så det dröjer ett tag tills hennes syv har tid. (De ska lämna in sina val nästa vecka) Tack på förhand!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Emily!
    jag vill börja med att skriva att din syster kan/får ändra sitt val t o m sista dagen i Omvalsperioden som ligger senare på våren och hon blir, för det, inte sämre prioriterad. Det är alltså ingen panik! Bra att göra val under valperioden för att det underlättar för gymnasieskolornas planering men just för din syster spelar det ingen roll om hon gör val under val- eller under omvalsperioden. Det är som ansökan ser ut sista dagen i omvalet (senar på våren) som behandlas av gymnasieantagningskansliet och som på riktigt spelar roll. Med det sagt, så är det ju ändå viktigt att i god tid börja fundera på sitt gymnasieval.
    Roligt att din syster vet vad hon brinner för! Inredning och yrken inom det område, bl.a Inredningsarkitekt, är dock i Sverige "icke-reglerade". Det betyder att det är de som anställer som fritt bestämmer med vilken utbildning de anställer. Det finns inredningsarkitekter som är helt självlärda, inte har någon formell utbildning, kanske inte ens gymnasieutbildning. Har man talang och tur och lyckas komma in i branschen, så kan man lyckas även utan mer utbildning än endast grundskola.
    Med det sagt, så vill jag inte avråda från att söka till gymnasiet.
    Det vi vet om yrket Inredningsarkitekt berättar vi på framtid.se/yrke/inredningsarkitekt
    Bra grundläggande, förberedande inför yrket Inredningsarkitekt, utbildning finns på flera av gymnasieskolans program, bland annat på Estetiska programmet inriktning Bild och formgivning, på Teknikprogrammet inriktning Design och produktutveckling eller på Hantverksprogrammet
    Det som gymnasieväljare bör tänka på är att på teknikprogrammet läser man obligatoriska kurser i fysik, kemi, ganska mycket matematik och matte läses i snabb takt och det svåraste mattespåret. Och att man behöver inte läsa på teknikprogrammet för att efter gymnasiet vidareutbilda sig mot inredningsområde. Jag skulle, rent allmänt, utan att jag vet tillräckligt mycket om din syster och vilka preferenser hon har, rekommendera kanske att i första hand titta på ES/bild-och-formgivning. Exempel på en gymnasieskola som erbjuder ES/bild-och-formgivning är LBS-kreativa-gymnasiet-nykoping