NilsBergh

    Hej! Jag undrar hur man blir legitimerad psykoterapeut. Som jag har förstått det måste man ha examen inom en människovårdande utbildning innan man söker psykoterapeutprogrammet, men vad innefattar detta. Vill inte gå socionomprogrammet, men skulle jag kunna studera en kandidat i t.ex. sociologi? Sen undrar jag vad skillnaden är mellan en psykolog och psykoterapeut? Inte för att vara fokuserad på lön, men såg att medellönen var högre för en psykoterapeut.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    det vi vet om yrket Psykolog berättar vi i presentationen på framtid.se/yrke/psykolog
    Och om yrket Psykoterapeut - på framtid.se/yrke/psykoterapeut
    Exempel på människovårdande yrken är Läkare, Psykolog, Socionom och Sjuksköterska. Men sista ordet vad gäller behörighet till psykoterapeutprogrammet kommer antagningsgruppen på lärosätet att ha, så du får gärna fråga där - alltså antagningsgruppen/antagningsenheten på de lärosäten där psykoterapeutprogrammen erbjuds.
    Vad gäller löner, så är uppgifterna mycket ungefärliga (opålitliga), tyvärr. Det finns stor variation mellan löner inom samma yrke (även på samma arbetsplats). Utbildningar som du funderar på att skaffa dig är också ganska långa, t.ex är psykologprogrammet en 5-årig utbildning. På så lång sikt är det, ärligt talat, ingen som vet hur löner kommer se ut.

    Studie- och yrkesvägledare