Daniel54

    Hej! Jag är intresserad av att bli specialisttandläkare. Efter att man har läst tandläkarutbildning i fem år, vad ska man göra för att bli specialisttandläkare. Jag har läst att man behöver först jobba som allmän tandläkare i två år, efter tandläkarutbildningen alltså, sedan ska man ansöka om specialisttandläkare utbildning. Vart söker man den utbildningen? Och hur lång är utbildning? Är det mycket teori i utbildning eller är det mer praktiskt? Måste man gå på högskola då eller sker det på en klinik? Behöver man själv betala för specialist utbildningen? Hur ser utbildningen ut, är det mycket examinationer och pluggande? Jobbar man samtidigt som man går utbildningen? Är det svårt att komma in i specialist utbildningen? Det är många frågor men jag uppskattar det mycket om jag hade fått svar på alla mina frågor. Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du är intresserad av yrket Specialisttandläkare. Vägen till det yrket är lång. Grundutbildning till tandläkare (tandläkarprogrammet) tar 5 år, och sedan ska man, enligt de nuvarande kraven jobba i 2 år, så nu är vi redan 7 år framme i tiden... och på så lång tid kan väldigt mycket ändras. Hela systemet om hur man utbildar sig till  Specialisttandläkare kan se annorlunda ut då, jämfört med som det är nu... Jag förstår att du vill planera långsiktigt, men det är tyvärr inte alltid som det är möjligt. Det du kan göra idag är att läsa på olika webbplatser om hur den utbildningen ser ut idag inkl.hur man ansöker och konkurrerar om plats, innehåll, upplägg mm och även fråga de utbildningsansvariga om de känner till några framtida (planerade) förändringar. Några snabblänkar där du kan läsa om vidareutbildningar för tandläkare, se nedan:
    folktandvardenskane.se/jobb-karriar/st-utbildning
    regionorebrolan.se/sv/jobb-och-utbildning/utbildningstjanster/ST-tandlakare
    ki.se/dentmed/specialiseringstjanstgoring-utbildning
    folktandvarden.vgregion.se/jobb-och-utbildning/bli-specialist
    Och på tandlakartidningen.se/okategoriserade/7-tips-till-dig-som-vill-bli-ortodontist kan du läsa om Karolina som jobbade som tandläkare i 8 år innan hon sökte till specialist-utbildningen (att man jobbar i 2 år är minimikravet, många jobbar längre innan de söker till utbildning för att bli specialisttandläkare).

    Studie- och yrkesvägledare