Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sandra!

    Rekommendationen är att för att få jobb som studie- och yrkesvägledare ta examen från SYV-programmet (studie- och yrkesvägledarprogrammet) som är en 3-årig utbildning på heltid (180 högskolepoäng).
    Hen som tar examen från SYV-programmet och får jobb som studievägledare, arbetsvägledare, karriärvägledare eller karriärcoach brukar kallas för "behörig SYV". Men så länge det inte finns krav på legitimation, vilket det ännu idag ej finns (uppgift från augusti 2022), så får arbetsgivare anställa som SYV med vilken utbildning de vill (alltså vilken utbildning de bedömer räcker, eller passar).
    Jag har träffat på kollegorna på "SYV-positioner" som hade följande utbildningar, förutom de som har examen från SYV-programmet, som var utbildade socionomer, lärare, bibliotekarier, informatörer, psykologer och även de som inte hade någon examen från högskola-universitet, utan läst ett antal fristående kurser inom områden som sociologi, historia, information och samhällsvetenskap.
    Vad man ser i jobbannonser är att arbetsgivare önskar att man har SYV-examen. Men om ingen med SYV-examen söker jobbet, då kan arbetsgivare anställa med en annan utbildning.

    Så, jag rekommenderar att söka till SYV-programmet, den 3-åriga utbildningen som finns på flera lärosäten, bl.a på Stockholms Universitet, Malmö Universitet och Umeå Universitet. Risken med att läsa en annan utbildning är att man antingen "förlorar i konkurrensen" om SYV-tjänsten mot de som är behöriga SYV-ar, eller att man kanske får ett kort vikariat men sedan inte får förlängt pga en behörig SYV "hittas". Arbetsgivare kan välja att utan examen från SYV-programmet anställa endast på tidsbegränsad anställning och inför varje läsår eller t o m inför varje ny termin annonsera SYV-tjänsten på nytt för att se om någon behörig SYV (alltså, hen med examen från SYV-programmet) söker jobbet. Men man kan också ha tur och få "fastanställning" även utan SYV-examen. Inom utbildningsväsendet (alltså på någon sort "skola") är det i så fall fördelaktigt att ha lärarexamen (t.ex som ämneslärare på gymnasiet i bl.a samhällskunskap). En behörig gymnasielärare är även behörig att i samma ämne undervisa även på "högstadiet", alltså för årskurserna 7-9 i grundskolan. Det är inte helt ovanligt att man jobbar som SYV och lärare, eller som SYV och rektor.

    Studie- och yrkesvägledare