S
    Vad krävs för att man ska bli stylistlärare på gymnasienivå? Alltså vad krävs för att jag ska få lära ut makeup eller hår osv?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej S,
    det är lärarbrist och man kan få jobb som obehörig lärare. Sök jobb som lärare och det är mycket möjligt du får - i alla fall vikariat... sedan, efter några år, kan man komma in i något projekt som hjälper obehöriga lärare att bli behöriga.
    Men, om du vill få Lärarlegitimation - då gäller det att uppfylla vissa krav. Det går t.ex inte få ut lärarlegitimation om man ej har Lärarexamen. För Stylistlärare gäller det att få ut yrkeslärarexamen. Se gärna info på framtid.se/yrke/yrkeslarare

    För att bli behörig yrkeslärare måste man skaffa sig en Yrkeslärarexamen, på minst 90 högskolepoäng (tre terminers studier på högskolenivå på heltid).
    Från och med antagningen till höstterminen 2017 samordnar UHR validering av yrkeskunskaper för särskild behörighet till yrkeslärarutbildningar.
    Se även information på Skolverkets hemsida om krav för att få en anställning som yrkeslärare och info på worldskills.se/vad-vi-gor/bliyrkeslärare.

    Följande lärosäten har i Sverige tillstånd att utfärda yrkeslärarexamen (uppgift från UKÄ, Universitetskanslers Ämbetet från februari 2018): Göteborgs Universitet; Högskolan Dalarna;
    Högskolan i Gävle; Högskolan i Skövde; Högskolan i Kristianstad; Högskolan Väst; Karlstads Universitet; Linköpings Universitet; Linnéuniversitet; Malmö Universitet; Stockholms Universitet och Umeå Universitet.

    • :

      Jag är utbildad förskollärare. Kan man använda de på något sätt eller det spelar ingen roll att jag har de? Eller jag måste kanske ändå utbilda mig från början om jag vill jobba som stylistlärare?

    • Anna : Du kan söka till yrkeslärarprogrammet och när du blir Antagen, ansöka om tillgodoräknande av tidigare utb.
    • Anna : Kontakta annars studievägledare på yrkeslärarprogrammen. Så vitt jag vet, finns det inte någon speciell "överbryggande utb." från förskollärare till yrkeslärare. Men kanske känner de ngt lokalt projekt... som skulle kunna skapas pga det är lärarbrist; men det är ju också brist på förskollärare, så jag är tveksamt till att ngn skulle speciellt skapa möjlighet att underlätta för förskollärare att bli "ngt. annat".