Rahaf
    Jag tänker bli tandsköterska efter gymnasiet. Krävs det särskild behörighet för det? Vad måste man ha för jämförelsetal? och sista frågan är det en utbildning på universitetsnivå?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Rahaf,
    till tandsköterska>>> utbildar man sig i Sverige inom Yrkeshögskola.
    Det är utbildning på eftergymnasial nivå, men inte på universitetsnivå.
    Utbildning till tandsköterska pågår i cirka tre terminer på heltid (lite längre än 3 terminer - exakt 3 terminer och ännu en kvart av en termin, 325 yrkeshögskolepoäng).

    Var utbildningar till tandsköterska i Sverige finns idag kan du se på yhguiden.se/resultat?Education. Nya starter på de "gamla" yh-utbildningar och även helt nya utbildningar kommer att beviljas av Myndigheten för yrkeshögskola inom kort (i slutet av januari eller början på februari börjar de nya yh dyka upp på www.yhguiden.se - så kika gärna på sajten mot mitten av februari).

    OBS! sista ansökningsdatum till de olika yh varierar; ex. den här tandsköterskeutb. har sista ansökn.dag 30 april 2019 och den här >> - 3 maj. Det är inte otänkbart att sista ansökningsdag även kan ligga så tidigt som ex. 15 mars 2019 (man får noga titta på alla de yh som man är intresserad av och göra ansökan så snart man kan, inte vänta i onödan).
    Till yrkeshögskola kan man söka väldigt många olika alternativ - då man söker direkt till skolan och behöver inte prioritera; man kan alltså söka många olika yh - alla i första hand.

    Om antagning till yrkeshögskola
    Du frågar om "jämförelsetal" - men till yrkeshögskola anösöker man på "andra meriter"; givetvis är det bra att bli Behörig, men hur höga betyg man har, är av lite mindre betydelse. Urval sker på tester, intervjuer, tidigare arbetslivserfarenhet mm. De ansvariga gör en "sammantagen bedömning" av allt som du har att "komma med".
    Som särdkild behörighet kan ex. krävas att man har godkänt i svenska 2 eller SAS, svenska som andraspråk 2. Alltså, godkänt betyg i svenska 3 krävs ej. för övrigt, ska man helst ha "gymnasiekompetens".
    Fördelaktigt, när man söker yh-tandsköterska är: tidigare utbildning och erfarenhet inom vården; examensbevis från gymnasiet (bra att ha examensbevis från VO-programmet). Men vi råder att söka även om man är obehörig; detta för att yh kan göra undantag och ta in även obehöriga.

    Vänligen
    ANNA