Amanda
    Hej! Jag går tredje året på gymnasiet (vård och omsorg) och vill bli psykolog. Mina betyg är bra. Flest C, några B och två A. Satsar hårt det här sista året nu. Har läst matte 2a, engelska 6, moderna språk (vet inte vilket steg. Men läste spanska i högstadiet + första året på gymnasiet)
    och Samhäll 1a1 + 1a2 (tror jag)..
    Efter att ha googlat runt om vad som krävs för att komma in på den högskolelinjen blir jag lite fundersam. Många skriver att det krävs MVG i de flesta ämnen. Och vissa andra säger att det räcker med "ganska bra betyg". Men jag undrar då vad som räknas som bra betyg, och om det gäller att ha de flesta betygen i topp även i det nya betygsystemet.

    Jag ska inte göra högskoleprovet, så jag undrar nu hur jag ligger till betygsmässigt. Och så har jag ingen aning om hur man räknar meritpoäng, så det får du gärna förklara lite också :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej!
    Om meritpoäng läs på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser där en bra förklaring finns och hör av dig sen om ngt är oklart.
    Ang. "Bra betyg" så är det ingen som helt säkert kan säga var antagningsgräns kommer att ligga: utbud och efterfrågan styr, precis som när du sökte till gymnasiet. Man måste vara behörig och sedan kommer de med högsta betyg in först. Hur länge platserna räcker är det ingen som vet för att de som ska söka till nästa år har ännu inte fått sina betyg och vet därför inte själva vad de kommer att ha för meritvärde att konkurrera med om utbildningsplats.
    Högskoleprovet ger en extra chans och vi rekommenderar att göra HP.
    Jag undrar också om du känner till yrkeshögskola som har många påbyggnadsutbildningar för dig som gick VO på gymnasiet. Jag kan ge några exempel:
    http://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskola-gavleborg-cul/behandlingspedagog
    http://www.yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/medicinsk-fotterapeut
    http://www.yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/vardadministrator2
    Hela utbudet finns på www.yhguiden.se

    Du kan söka till högskola och till flera olika yh samtidigt, det är oberoende antagning. Du kan också påbörja en yh-utbildning och medan du läser, söka till högskola (psykolog) och byta från en utbildning till en annan.
    Du ökar din chans att komma in på Psykologutbildningen om du söker till alla orter där den utb finns.
    Statistik ang tidigare antagningsgräns till psykolog visar på att det krävdes i genomsnitt lägst B-betyg i alla ämnen även om man hade Max i merit.
    Mvh
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare