Maya
    Hej!
    Mitt största intresse är musik så jag funderar på att gå estet programmet inriktning musik på gymnasiet. Ifall man går där så har jag sett att man väljer typ ett huvudinstrument. Jag har spelat piano och sjungit i ca 10 samt gitarr i 2år så jag vill verkligen utveckla gitarrspelandet men vet inte om jag är tillräckligt bra. Jag kan ju grunderna och allt men är rädd de andra som spelar gitarr kommer vara jätte bra. Så min fråga är ifall man behöver vara "proffs" på ett instrument för att gå musik programmet. Tacksam för svar!

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Maya,
    men stort Intresse och engagemang kan man komma långt... ang. talang och hur "bra" man är inom musik, så är det rätt så subjektivt och olika personer kan ha olika åsikter. De som spelar eller sjunger och de som Producerar musik behöver inte ha samma egenskaper; man kan producera musik utan att ha perfekt gehör, t.ex... Utan att vara expert på musik, kan jag egentligen inte säga så mycket - utan jag vill råda dig vända dig till de som jobbar på ES/musik - en utbildning som erbjuds på många olika gymnasiekolor i Sverige. Se gärna listan på gymnasieguiden.se/gymnasium?program/ES-musik

    SYV-besökare SYV

    Hej! Läs, nedan, svar från RYTMUS i Stockholm:

    Det är svårt att svara på hur mycket erfarenhet man behöver ha sedan tidigare då det skiljer sig från år till år.

    Det är ens betygspoäng plus provpoäng som avgör om man blir antagen eller inte, så det beror helt på hur höga betygs- och provpoäng de som söker just det året har.

    Vissa kommer in med lång erfarenhet av spelande, medan andra är näst intill nybörjare.

    Det stämmer att vi har en inriktning där man väljer ett huvudinstrument, det är vår gren instrument/sång. Då söker man antingen sång, eller något instrument.

    Du kan ju självklart också söka till flera olika instrument om du skulle vilja söka både sång, piano och gitarr, och sedan rangordna i sin gymnasieansökan efter det hon helst vill gå.

    Skulle du exempelvis komma in på sång kan du dessutom i åk 2 söka att få läsa gitarr som ett individuellt val.

    Vår skola har även en annan gren, singer/songwriter där man ska sjunga och kompa sig själv på antingen piano eller gitarr där man då också får utveckla sina kunskaper på gitarr och piano för att kunna använda det som sitt kompinstrument. Däremot ligger fokus på denna grenen att skriva egen musik, och på färdighetsprovet ska man framföra en egenskriven låt där man då kompar sig själv på piano eller gitarr.

    Vänligen
    Rytmus i Stockholm

    Och ännu ett svar från Magnus-aberggymnasiet i Trollhättan:

    Hej, Gällande hur duktig man behöver vara för att gå ES Musik: En del av våra elever är nybörjare medan andra har spelat
    och sjungit längre. Vi anpassar utbildningen efter hur långt var och en har kommit.