...
    Hej

    Jag har en fråga gällande vilket termins slutbetyg som gäller när jag söker till gymnasiet. T.ex om jag söker under höstens termin med mina 262,5 poäng men sedan höjer mig nästa termin, vilket kommer att gälla? Dessutom kommer mitt slutbetyg uppdateras automatiskt i gymnasiets (som jag försöker söka till) antagningssystem eller måste jag söka om nästa val med mitt nya betyg?

    Tacksam för snabbt svar :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    hej,

    Det är de betygen som kommer att finnas i ditt Slutbetyg som du får i början på juni vid slutet av år9 på gymnasiet - som gäller.
    Det är alltså resultat (Antagningsbesked) som du får vid midsommar som gäller.
    ****
    Det "antagning" som görs tidigare är en "övning" och en signal för gymnasieskolorna på vilka utbildningar de bör försöka utöka eller minska antal studieplatser; det är för att se att antagningssystemet fungerar - bl.a att antagningskansliet kan de rätta kontaktuppgifter till dig, som är gymnasiesökande (att du alltså Får det Preliminära antagningsbeskedet... just att du Får det, vilket besked det är spelar, dock, i princip ingen roll).
    När valperioden är slut får gymnasieskolorna besked om hur många som sökte till just deras utbildningar, och då försöker gymnasieskolorna anpassa antal platser så att så många som möjligt ska kunna komma in på sitt första valalternativ.
    ****
    Om du under omvalet står fortfarande vid dina tidigare val, alltså om du fortfarande vill komma in på samma utbildning som du redan sökte till - behöver du inte göra någonting mer än att försöka få så höga betyg in i Slutbetyget från Grundskolan.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack så jättemycket för svar!
    • Milla : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!